Fortsätt till huvudinnehåll

Att följa Jesus innebär att betala ett högt pris.

Matt 19:16-30 En man kom fram till Jesus och frågade:"Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?" Jesus sade till honom:"Varför frågar du mig om det goda? En är den Gode, och vill du gå in i livet, så håll buden." Han frågade honom:"Vilka?" Jesus svarade:"Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, a Hedra din far och mor och Du skall älska din nästa som dig själv." Då sade den unge mannen till Jesus:"Allt detta har jag hållit. Vad är det mer som fattas?" Jesus svarade:"Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig." När den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad sin väg, ty han ägde mycket. Jesus sade till sina lärjungar:"Amen säger jag er:det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er:det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." När lärjungarna hörde det, blev de mycket förskräckta och sade:"Vem kan då bli frälst?" Jesus såg på dem och sade:"För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt." Då tog Petrus till orda:"Se, vi har lämnat allt och följt dig. Vad skall vi få för det?" Jesus sade till dem:"Amen säger jag er:Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar. Och var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar, han kommer att få hundrafalt igen och skall ärva evigt liv. Men många som är de första skall bli de sista, och många som är de sista skall bli de första.

Denna berättelse om den unge rike mannen och samtalet Jesus hade med sina lärjungar efter att den unge mannen "gick... bedrövad sin väg", talar mycket till oss om kostnaden för
lärjungaskap och Kristi efterföljelse.

Lukas berättar att mannen var i "hög ställning", och Markus att han skyndade fram och föll på knä inför honom (10:17). Denna man längtade efter evigt liv, något som bevisar att han visste att han inte hade när han ställde en sådan fråga till Jesus. Han visste även att Jesus kunde ge honom svar på denna fråga.

En del tror att genom att Jesus säger "varför frågar du mig om det goda?" betyder att han förnekar sin gudom här. Jag tror precis som en bibel kommentar förklarar, "Han ville föra mannen till kunskap om den."

Många nya CPM (Church Planting Movements) och DMM (Disciple-Making Movements) använder DBS (Discovery Bible Study) för att gå från 1 Mosebok och förklara vem Gud är, vem människan är osv fram till att förstå vem Jesus är och vad Han gjort för mänskligheten när Han dog för att försona oss med Gud. De låter Skriften förklara och överbevisa vem Jesus är och att personen i fråga behöver honom.

Jesus talar om att "hålla buden" - de bud som Jesus citerar har bara människo relaterade plikter - äktenskapsbrott, dräpa, stjäla osv - Jesus talade inte något om Guds relationen.


Denna man var i hög grad, egenrättfärdig och sade att han hade hållit alla dessa bud. Studiebibeln säger så här:

Det verkar som om mannen inte hade den minsta betänklighet att säga detta. Att han var så självsäker när det gällde sitt eget liv hörde samman med den fariseiska uppfostran han hade fått. Denna utestängde fullkomligt det som Gud menade att lagen skulle åstadkomma, nämligen syndamedvetande och ett vaket samvete. Han var egenrättfärdig.

Kanske det var så att han hade levt ett oklanderligt sätt (sett med fariseiska ögon) men Jesus visste vad som fanns i denna unge mans hjärta. Han älskade honom och ville att han skulle lägga av allt som hindrade honom att följa honom.  

Han visste att det fanns ett stort hinder i denna unga persons liv som gjorde att det skulle bli svårt för honom att följa Jesus, "Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig." 

En del människor tar detta bibelord för att säga att vara rik är synd. Att det är något fult i Guds ögon att vara rik men så säger ju inte texten. Detta ord måste läsas i sin kontext, den måste ses som en befallning given i en unik situation och till en speciell person. 

Vi ser att när Jesus befallde honom att ge bort allt han ägde till de fattiga och sedan komma och följa Jesus, gick denna unge (troligen mellan 24 och 40 år) bedrövad bort. Jesus visste att det var kärleken till pengar (1Tim 6:10) som hindrade honom från att följa Jesus. 

Vad är det som hindrar dig från att följa Jesus? 

Jag tror att var och en av oss har något i våra liv som betyder väldigt mycket för oss. Mycket av det behöver inte vara fel i sig själv men så fort det tar den plats som Jesus borde ha, blir det fel.

Att följa Jesus kommer kosta allt för oss. Lärjungarna hade lämnat allt för att följa Jesus och det var nog så att Petrus var nyfiken på vad som väntade dem eftersom de hade betalat ett högt pris för att följa Honom. Jesus lovade dem både evigt liv och annan lön för deras villighet och beslutsamhet att följa Honom. 

I Lukas evangelium 14:25-35 talar Jesus om att beräkna kostnaden för de som ville följa honom. 

I Sverige skulle jag vilja påstå att vi ännu inte vet vad det kostar att följa Jesus. Många gånger så gör vi det för enkelt att följa Jesus. Vi säger till dem, "be denna bön och ta emot Jesus i ditt hjärta" men ingenting om kostnaden. 

I en muslimsk miljö är det inte lika enkelt att "be en frälsningsbön" - de vet att de måste beräkna vad de kommer att få utstå ifall de börjar följa Jesus: förföljelse, förkastelse, hat och kanske till och med död. 

För oss som bor i Sverige möter vi (ännu) inte några sådana kostnader men likväl så måste vi beräkna kostnaden: "är jag beredd att ge allt jag har till Jesus?", "är jag villig att göra allt vad Jesus befaller mig att göra?", "är jag villig att gå varthelst Jesus säger åt mig att gå?", osv.

Alla har vi, precis som denna unge rike man, något i våra liv som vi måste ge upp för att fullt upp följa Jesus. 

Är du villig att ge upp detta?






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De vågar tro

Du som arbetar med sjuka vet alltför väl att lidandet är något som hör livet till. Jag tänker med kärlek på alla kristna som har fått lida. Deras smärta är ett levande offer. De har lidit ödmjukt, i tysthet och i hemlighet, och deras lidanden har burits fram i bön inför vår osynlige Gud. Men samtidigt är deras lidanden den verklighet på vilken vår värld vilar - därför att utan Golgata skulle världen vara förlorad - Frantisek Lizna D en här boken som blev utgiven av EFS-förlaget 1986 berättar historien från våra bröder och systrar i Östeuropa. Här ger ett 40-tal kristna från olika samfund sina personliga vittnesbörd om deras vandring med Jesus i en region där den officiella ateismen regerade.  Författare är Phiilip Walters, forskningsledare vid Keston College och frilansjournalisten Jane Balengarth.  I predikningar, dikter, vittnesbörd och berättelser från ortodoxa, katolska, protestantiska präster och pastorer får vi lära känna hur det var att lida för sin tro under en kommunistisk o

Tack Team i Norr för allt som du har betytt för mig och tusentals andra! Team i Norr 25 år!

Den 15 augusti, 2015, kommer vi att fira Team i Norrs 25 årsjubileum i Betelförsamlingen, Rosvik! Richard Hultmar har skrivit ett utmärkt blogginlägg om detta jubileum. Här kan ni läsa det. Jag tänkte skriva något också om detta eftersom jag är så otroligt tacksam för den tid som vi fått vara en liten del av denna rörelse. Det blir nog ett ganska långt inlägg eftersom det hänt så mycket som berört oss. Jag blev med i Team i Norr i början av 1993. Jag hade varit frälst i ungefär 2 år och var så tacksam till Gud och Jan Zetterlund att jag fick vara med i teamet. Jag skulle ju hellre varit med i något av teamen som bodde i Ryssland men var glad att få tillhöra teamet med Ted Nilsson. Vi skulle ha vår bas i Rosvik, och jobba praktiskt med olika arbeten. (På påsklovet 1992, hade jag åkt med på ett läger till Kirovsk, Ryssland. Kommer ihåg hur vi precis åkt igenom den finska tullen i Raja-Jooseppi, och satt och väntade på att få gå ut genom den ryska gränsövergången. Jag

En ukrainsk hjältinna

  I går fick jag ett samtal från Irina (He Ping). Som vanligt var det glada tillrop och tacksamhet till Gud som formligen sprutade ut från henne. Patrick! Pastor! Patrick!  Först vill jag bara berätta för er litegrann om denna färgstarka kvinna. Gud hade lagt Kina på hennes hjärta när hon var 17-18 års åldern. Men hur skulle hon, som kommer från en liten by i centrala Ukraina få en möjlighet att flytta till Kina? Efter nästan 10 år hörde hon talas om en missionskonferens som vi höll i Vladivostok. Hon skrev och frågade om hon fick komma. "Självklart," sa vi. Vi kände ju inte till hennes situation. Det visade sig att hon inte hade några pengar för att köpa en tur och retur biljett från Kiev-Vladivostok. Då sålde hon mycket av sina tillhörigheter men det saknades fortfarande pengar. Då gav hennes bästa vän henne 100$. Till slut kunde hon köpa en biljett men det räckte endast till biljett, Kiev - Moskva, Moskva - Vladivostok.  För att göra en lång historia kort, (hon håller på a