Disciplin i kyrkan

 I 1 Korinterbrevets 5 kapitel, tar Paulus upp, "sådan omoral som man inte ens hittar bland hedningarna: att en man lever ihop med sin fars hustru" (1 Kor 5:2). 

Paulus skriver till församlingen i Korint, till hedningar som hade mött Jesus och fått förvandlade liv. När det gällde sexuella frågor kände inte hedningarna till vad sexuell renhet var. De gjorde vad de ville och när de ville det. Jag tror att det var ganska svårt för de nya församlingarna att "inte anpassa er (sig) efter den här världen utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar" (Rom 12:1). 

Paulus hade från Chloes husfolk fått höra om det som försigick i församlingen och här förklarar han vad som behöver göras: "...borde ni ha blivit så bedrövade att den som gjort det hade drivits ut ur gemenskap... ska den mannen överlämnas åt Satan till köttets fördärv för att anden ska bli frälst på Herrens dag" (vv.2, 5). 

Paulus hade skrivit ett första brev till församlingen i Korint, det brevet finns inte bevarat och om ni vill läsa mer om detta, finns det många bra kommentarer på Korinterbreven som förklarar detta. I det brevet hade han att de "inte ska umgås med sexuellt omoraliska människor" (v. 9). 

Det verkar som att några trodde att han menade att de inte skulle umgås med någon utanför församlingen men det var inte alls det han menade. Då var de ju tvungna att lämna den här världen. 

I vers 11-13, skriver Paulus: "Men nu skriver jag till er att ni inte ska umgås med den som kallar sig broder och är sexuellt omoralisk, girig, avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Med en sådan ska ni inte ens äta. Är det min sak att döma de utomstående? Är det inte dem som är innanför ni ska döma? De utomstående ska Gud döma. Driv bort från er den som är ond!" 

Det här tycker jag är en svår fråga. I vår Pingströrelse var det många, har jag hört, som under 70- och 80-talet blev uteslutna för olika triviella saker. Man kunde bli utesluten för att man gick på bio, spelade fotboll på söndagarna, spelade trummor och så vidare. Många som råkade ut för detta, är idag bittra på församlingen och det är lätt att förstå. Vi gjorde fel. 

Här i dessa verser talar Paulus om sexuell omoral, girighet (antagligen när det kommer till pengar, men kanske också makt), förtalare och utsugare. 

Barclay skriver i sin kommentar: Disciplin måste ibland utövas för kyrkans skull. Att blunda för kränkningar är inte alltid en vänlig sak att göra; det kan vara skadligt. Ett gift måste elimineras innan det sprids; ett ogräs måste plockas ut innan det förorenar hela marken. Här har vi en hel princip om disciplin. Disciplin bör aldrig utövas för att tillfredsställa den som utövar den, utan alltid för att reparera den som har syndat och för kyrkans skull. Disciplin får aldrig vara hämndlysten; den måste alltid vara läkande och profylaktiskt.

Barclay fortsätter: Så avslutar Paulus med den bestämda befallningen: "Driv bort från er den som är ond!" Det är ett citat från 5 Mosebok 17:7 och 5 Mosebok 24:7. Det finns tillfällen då en cancer måste skäras bort; det finns tillfällen då drastiska åtgärder måste vidtas för att undvika smitta. Det är inte en önskan att skada eller ett behov att visa sin makt som driver Paulus; det är en herdes önskan att skydda sin unga församling från världens ständigt hotande inflytande.

Det här är ingen enkel text men det är Guds Ord och vi behöver ta oss till den och ställa oss frågan: Handlar vi på det sätt som Paulus förmanar församlingen i Korint att handla när det gäller synd bland oss? 

Paulus säger också att vi ska döma dem som är innanför, dvs. i församlingen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Brev från Aida

När vi nu har en så stor sky av vittnen - låt oss då lägga bort all som hindrar oss från att följa Jesus!

Tack Team i Norr för allt som du har betytt för mig och tusentals andra! Team i Norr 25 år!