Be skördens Herre att han sänder ut arbetare - du och jag är dessa arbetare!

 I Matteus evangelium kapitel 9:35-36 läser vi: "Jesus gick omkring i alla städerna och byarna, och han undervisade i deras synagogor och förkunnade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor. När han såg folkskarorna förbarmade han sig över dem, för de var härjade och hjälplösa som får utan herde."

Varje gång jag läser dessa ord, blir jag påmind om Jesu hjärta för de förlorade. Det står att när han såg folkskarorna förbarmade han sig över dem. I en engelsk översättning står det att han blev driven av medlidande. Varför? Därför att de var härjade och hjälplösa som får utan herde. 

Efter det fortsätter texten: "Och han sade till sina lärjungar: "Skörden är stor men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han skickar ut arbetare till sin skörd" (37-38). 

Efter att Jesus sett folkskarorna sa han till sina lärjungar att skörden var stor. Det fanns många som var öppna att ta emot de goda nyheterna om riket. Men det fanns ett problem: det var för få arbetare. Därför uppmanade Jesus lärjungarna att be skördens Herre att han skulle skicka ut arbetare till sin skörd. 

Vi ser här flera sanningar som jag tror även gäller idag: 

1. Skörden är stor. När vi tänker på de städer där vi bor, talar vi ofta om att det är så svårt och omöjligt att prata med människor om Jesus. Jag tror vi behöver be Herren att han öppnar våra ögon så att vi ser att det finns MÅNGA som är öppna att ta emot Jesus och bli hans lärjungar. 

2. Det finns för få arbetare: Jag tror att det finns flera anledningar till att det finns för få arbetare; för det första, många tror att de inte är kallade till att vara Jesu vittnen, utan tror att det endast är vissa som är kallade till tjänst. De har inte förstått att vi har alla fått kallelsen till att vara Hans vittnen. För det andra, finns det troende som ser ner på sig själva, och tror att de inte har något att tillföra till Guds rike. Men Gud har lagt ner gåvor och kvalitetér i alla människor som han vill använda för att utbreda sitt rike. För det tredje, tror jag att vissa människor är mer intresserade av att bygga sitt eget "rike" än att se Guds rike utbreda sig. Det finns många andra anledningar men jag stannar där. 

3. Be skördens Herre att han skickar ut arbetare till sin skörd: Vi måste Be. Tror faktiskt att om alla vi som finns i kyrkorna i Sverige skulle förstå att "det är jag som är denna arbetare" då skulle vi faktiskt bärga in den stora skörd som finns där ute. Tror inte att det är svårare än så. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Brev från Aida

När vi nu har en så stor sky av vittnen - låt oss då lägga bort all som hindrar oss från att följa Jesus!

Tack Team i Norr för allt som du har betytt för mig och tusentals andra! Team i Norr 25 år!