Fortsätt till huvudinnehåll

Ve över oss om vi leder människor vilse.

I samma stund kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: "Vem är störst i himmelriket?" Då kallade han till sig ett barn och ställde det mitt ibland dem och sade: "Jag säger er sanningen: Om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni inte in i himmelriket. Den som ödmjukar sig som det här barnet, han är den störste i himmelriket. Och den som tar emot ett sådant barn i mitt namn tar emot mig. Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom hade det varit bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli sänkt i havets djup. Ve över världen som förför! Förförelser måste komma, men ve den människa genom vilken förförelsen kommer. Om din hand eller din fot förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig! Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller halt än att ha båda händerna och båda fötterna kvar och kastas i den eviga elden. Och om ditt öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre för dig att gå in i livet enögd än att ha båda ögonen kvar och kastas i det brinnande Gehenna. Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske Fars ansikte. (Matteusevangeliet 18:1-10).



I denna text talar Jesus om något mycket aktuellt - nämligen förförelse. 

Först och främst måste vi först utröna vad detta ord betyder. På synonymer.se står det att eggelse, lockelse, tjusning och frestelse är synonymer. 

Att förleda kan då alltså betyda någon som lockar, tjusar eller frestar någon att gå en väg som inte leder rätt utan fel. 

I början av vers 7 säger han, "Ve över världen som förför," men för oss troende är det inte världen som lättast leder oss vilse utan när någon 'bland våra egna' lockar och frestar oss att gå en väg som leder oss fel. 

"Förförelser måste komma" säger Jesus och kanske kommer dessa för att skilja på de som verkligen är Jesu efterföljare och de som inte är det. 

Men sedan går Jesus vidare och börjar tala om den person som förleder. Han säger t ex att det vore bättre "att en kvarnsten lades om hans hals och han kastades i havet än att han vilseleder en av dessa små' (Luk 17:2). 

Denna bibeltext måste ju leda oss som i någon mån leder någon annan, till att rannsaka oss själva, 'leder jag människor rätt?' 'Om människor följer mig, kommer de då att hitta rätt?' 

Detta handlar både om att 'undervisa sann biblisk lära' men också leva ett transparent liv som gör att, människor som följer oss, kommer bli mer lik Kristus. Precis som Paulus sade, 'följ mig, som jag följer Kristus.' 

Jag tror att det är mycket lätt att börja kompromissa med att predika Guds Ord. Bibeln är väldigt rak - den talar klartext om saker som vi, ganska ofta inte vågar tala öppet om. 

Kanske tror vi att om vi säger vad Bibeln säger med de ord Bibeln använder kommer göra någon människa ledsen eller arg och då väljer vi att göra vår egen tolkning av det för att inte förarga denna/dessa människor. 

Vi skulle kunna sätta in många ämnen här men låt mig ta den dubbla utgången som ett exempel. 

Mark 16:16 i vers 15 befaller Jesus lärjungarna att gå ut i hela världen och predika evangelium och sedan säger han, "Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd."

Frälsning eller fördömelse. Det finns många bibelställen där det står om detta och jag vill inte ta tid och skriva ner alla dessa i denna text utan hålla mig till det jag vill tala om just i denna artikel. 

Det är ju lättare för oss att inte tala om att Bibeln talar om en himmel och ett helvete. Eller att påstå att, om man inte bekänner sig tillhöra Jesus och har ett liv som visar på att man följer Jesus talar Bibeln om en evighet i Helvetet. 

Men talar man och predikar denna lära så kommer man att möta motstånd både från världen men också inom sina egna. 

Ska vi då kompromissa med sanningen? Ska vi ta den enklare vägen och den som innebär mindre arga människor och motståndare och säga: Gud kommer till slut att frälsa alla människor? 

Jesus säger i texten, 've över den människa genom vilken förförelsen kommer.' 

Ve över oss, om vi för att behaga människor väljer att predika det människor vill höra. 

Detta gäller inte bara denna lära som jag gav exempel på här utan den gäller också; att leva i dryckenskap, leva ut sin lusta, leva i samboförhållande, leva i homosexualitet och mycket annat. 

Vi måste våga stå raka på Guds Ord och kompromisslösa mot världens åsikter i den tid vi lever i. Det kommer inte att bli lättare ju närmare vi kommer denna tidsålders slut men vi måste vara trogna först och främst till Honom och när vi är det så kommer vi även att leda människor på rätt väg i denna onda tid. 

Låt oss också leva på ett sådant sätt att människor ser Guds kärlek i oss. 

För ett par dagar sedan satt jag och väntade på planet som skulle ta oss från Phnom Penh i Kambodja till Bangkok i Thailand. Mitt emot mig satt en ung tjej som strålade med Kristi kärlek. Hon sade ingenting men jag såg att hon hade Jesus i sitt hjärta. Efter ett tag tog hon fram sin bibel och började läsa från den. När jag såg det, sade jag till henne att jag visste att hon var frälst. Så tror jag det är, och hoppas att det är med oss, det syns på vem vi tror; inte bara med vad människor hör oss säga men också på de liv vi lever. 

Låt oss följa Jesus med allt som finns i oss. Låt oss vara trogna Honom i allt och inte kompromissa med de ord vi säger och de liv vi lever. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De vågar tro

Du som arbetar med sjuka vet alltför väl att lidandet är något som hör livet till. Jag tänker med kärlek på alla kristna som har fått lida. Deras smärta är ett levande offer. De har lidit ödmjukt, i tysthet och i hemlighet, och deras lidanden har burits fram i bön inför vår osynlige Gud. Men samtidigt är deras lidanden den verklighet på vilken vår värld vilar - därför att utan Golgata skulle världen vara förlorad - Frantisek Lizna D en här boken som blev utgiven av EFS-förlaget 1986 berättar historien från våra bröder och systrar i Östeuropa. Här ger ett 40-tal kristna från olika samfund sina personliga vittnesbörd om deras vandring med Jesus i en region där den officiella ateismen regerade.  Författare är Phiilip Walters, forskningsledare vid Keston College och frilansjournalisten Jane Balengarth.  I predikningar, dikter, vittnesbörd och berättelser från ortodoxa, katolska, protestantiska präster och pastorer får vi lära känna hur det var att lida för sin tro under en kommunistisk o

Tack Team i Norr för allt som du har betytt för mig och tusentals andra! Team i Norr 25 år!

Den 15 augusti, 2015, kommer vi att fira Team i Norrs 25 årsjubileum i Betelförsamlingen, Rosvik! Richard Hultmar har skrivit ett utmärkt blogginlägg om detta jubileum. Här kan ni läsa det. Jag tänkte skriva något också om detta eftersom jag är så otroligt tacksam för den tid som vi fått vara en liten del av denna rörelse. Det blir nog ett ganska långt inlägg eftersom det hänt så mycket som berört oss. Jag blev med i Team i Norr i början av 1993. Jag hade varit frälst i ungefär 2 år och var så tacksam till Gud och Jan Zetterlund att jag fick vara med i teamet. Jag skulle ju hellre varit med i något av teamen som bodde i Ryssland men var glad att få tillhöra teamet med Ted Nilsson. Vi skulle ha vår bas i Rosvik, och jobba praktiskt med olika arbeten. (På påsklovet 1992, hade jag åkt med på ett läger till Kirovsk, Ryssland. Kommer ihåg hur vi precis åkt igenom den finska tullen i Raja-Jooseppi, och satt och väntade på att få gå ut genom den ryska gränsövergången. Jag

En ukrainsk hjältinna

  I går fick jag ett samtal från Irina (He Ping). Som vanligt var det glada tillrop och tacksamhet till Gud som formligen sprutade ut från henne. Patrick! Pastor! Patrick!  Först vill jag bara berätta för er litegrann om denna färgstarka kvinna. Gud hade lagt Kina på hennes hjärta när hon var 17-18 års åldern. Men hur skulle hon, som kommer från en liten by i centrala Ukraina få en möjlighet att flytta till Kina? Efter nästan 10 år hörde hon talas om en missionskonferens som vi höll i Vladivostok. Hon skrev och frågade om hon fick komma. "Självklart," sa vi. Vi kände ju inte till hennes situation. Det visade sig att hon inte hade några pengar för att köpa en tur och retur biljett från Kiev-Vladivostok. Då sålde hon mycket av sina tillhörigheter men det saknades fortfarande pengar. Då gav hennes bästa vän henne 100$. Till slut kunde hon köpa en biljett men det räckte endast till biljett, Kiev - Moskva, Moskva - Vladivostok.  För att göra en lång historia kort, (hon håller på a