Inlägg

Visar inlägg från september, 2024

Be skördens Herre att han sänder ut arbetare - du och jag är dessa arbetare!

 I Matteus evangelium kapitel 9:35-36 läser vi: "Jesus gick omkring i alla städerna och byarna, och han undervisade i deras synagogor och förkunnade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor. När han såg folkskarorna förbarmade han sig över dem, för de var härjade och hjälplösa som får utan herde." Varje gång jag läser dessa ord, blir jag påmind om Jesu hjärta för de förlorade. Det står att när han såg  folkskarorna förbarmade han sig över dem. I en engelsk översättning står det att han blev driven av medlidande. Varför? Därför att de var härjade och hjälplösa som får utan herde.  Efter det fortsätter texten: "Och han sade till sina lärjungar: "Skörden är stor men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han skickar ut arbetare till sin skörd"  (37-38).  Efter att Jesus sett folkskarorna sa han till sina lärjungar att skörden var stor. Det fanns många som var öppna att ta emot de goda nyheterna om riket. Men det fanns ett problem: det

Disciplin i kyrkan

 I 1 Korinterbrevets 5 kapitel, tar Paulus upp, "sådan omoral som man inte ens hittar bland hedningarna: att en man lever ihop med sin fars hustru"  (1 Kor 5:2).  Paulus skriver till församlingen i Korint, till hedningar som hade mött Jesus och fått förvandlade liv. När det gällde sexuella frågor kände inte hedningarna till vad sexuell renhet var. De gjorde vad de ville och när de ville det. Jag tror att det var ganska svårt för de nya församlingarna att "inte anpassa er  (sig)  efter den här världen utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar"  (Rom 12:1).  Paulus hade från Chloes husfolk fått höra om det som försigick i församlingen och här förklarar han vad som behöver göras: "...borde ni ha blivit så bedrövade att den som gjort det hade drivits ut ur gemenskap... ska den mannen överlämnas åt Satan till köttets fördärv för att anden ska bli frälst på Herrens dag"  (vv.2, 5).  Paulus hade skrivit ett första brev till församlingen i Korint, det

Kristi tjänare och förvaltare av Guds hemligheter

 1 Kor. 4:1-2 Alltså ska man se oss som Kristi tjänare och förvaltare av Guds hemligheter. Av en förvaltare krävs att han visar sig pålitlig.  I kapitlen innan har Paulus förmanat församlingen i Korint att vara delad: En del av dem föredrar Paulus, andra Apollos, och en tredje, håller sig till Kefas, dvs. Petrus. Paulus säger till dem att så får det inte vara. De är endast tjänare som utför det uppdrag som Gud kallat dem till. Det är Gud som ger växten.  Här påminner han dem om att se på dem, alltså på, Paulus, Apollos och Petrus endast som Kristi tjänare. En tjänare är någon som utför sin mästares befallning. Det är så vi ska se på oss själva. Endast tjänare som har nåden att få tjäna Herren.  De är också förvaltare av Guds hemligheter. Det krävs av en förvaltare att han är pålitlig. Därför kan man inte bli förvaltare på en gång. För att man ska visa sig vara pålitlig behövs det tid. Man behöver visa att man är trofast. Att man gör det man blivit tillsagt. Att man är ärlig i sitt förv

Brev från Aida

Bild
 Har precis läst ut ett kort häfte som jag fick av Ljus i Öster. Detta häfte berörde mig så starkt att jag frågade Lars Narin som i nästan 30 år jobbat på Ljus i Öster om jag kunde få lägga upp detta på min blogg. Han sa att det gick bra om jag bara gjorde det tydligt att det är Ljus i Öster som givit ut detta brev.  Ljus i Öster har betytt mycket för mig under åren, speciellt Lars Narin och Rauli Lehtonen. De började sitt arbete för över 120 år sedan och har varit en röst, speciellt för de slaviska folken. De har gjort det möjligt för tusentals människor i Ryssland, Ukraina, Belarus och andra länder i forna Sovjet att läsa Bibeln. Många röster från den lidande kyrkan i öst har talat om vad Gud gjort i deras länder.  Det här kommer att bli en lång bloggpost men jag ser det som viktigt att hela det här häftet kommer ut.  BREV FRÅN AIDA Förord      Aida Skripnikova är välkänd i Sverige nu. Tusenden i Norden beder för henne och hundratals andra troende, som kämpar Guds kamp i fångläger oc

"Under evangeliets täckmantel."

Bild
  Ett boktips för er som kan ryska. "Under evangeliets täckmantel" där författaren talar om religiösa organisationer som använder evangeliet som täckmantel för att förstöra Sovjetunionen. Det finns ett helt kapitel om Slaviska Missionen, nu Ljus i Öster. Boken skrevs 1976 Jag har ännu inte läst boken men avslutade precis boken, "Fallet Engström/Sareld" där man talar om denna bok. Det är ytterligare ett mycket intressant boktips att läsa boken om dessa två personer som blev fast i Belarus med material som man skulle ta ut till väst. Boken handlar om deras fängelsetid men tar upp mycket om den dåtidens Sovjet och de kristnas situation. Den tar också upp frågan om man kan rättfärdiggöra bibelsmuggling. Jag för min egen del är övertygad om att vi måste lyda Gud mer än människor och om ett land gör det omöjligt för människor att få tag i bibeln, måste vi göra allt vi kan för att ge dem bibeln. DJVU.ONLINE Под прикрытием евангелия - Вистунов Е., Сердобольская Л. - 1976 Ta