Hebréerbrevets Första Kapitel - Fäst Dina Ögon på Jesus!

Jag håller på att läsa Hebréerbrevet och jag brukar göra så att jag först skriver ner kapitlet för hand. Sedan ber jag ChatGPT ge mig en djup undervisning av det jag har läst. Jag brukar ställa frågan på engelska eftersom det ofta kommer ett bättre svar än om jag frågar på svenska. 

Så här kommer min och AIs undervisning från Heb kap 1. Detta kapitel fokuserar på JESUS och därför har jag gett den titeln "Fäst dina ögon på Jesus." 

Introduktion

De inledande verserna i Hebreerbrevet utgör en av de mest majestätiska och teologiskt rika introduktionerna i hela Skriften. I tre kortfattade verser lyfter författaren på slöjan över vem Jesus Kristus är – inte bara i förhållande till Guds tidigare uppenbarelse utan också i hans kosmiska identitet, frälsningsverk och eviga styre. 

Dessa verser fastställer Hebréerbrevets centrala tema: Kristi överhöghet i allt.

I en värld präglad av skiftande värderingar, flyktiga filosofier och spruckna religiösa idéer, presenterar Hebreerbrevet 1:1–3 en grund som är orubblig. 

Det visar att Jesus inte bara är en bland många röster, utan Guds sista, fullständiga och yttersta Ord.

1. Gud har talat (v. 1)

"I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna"

Brevet börjar med det grundläggande påståendet att Gud talar. Han är inte tyst eller avlägsen. Han har uppenbarat sig själv – närmare bestämt genom profeterna. Frasen "för länge sedan" (grekiska: palai) framkallar tiden för det gamla förbundet, eran för Israels patriarker, domare, kungar och profeter.

Guds uppenbarelse var:

  • Progressiv – "många gånger" (polumerōs): Uppenbarelsen gavs i etapper, inte allt på en gång.
  • Diverse – “på många sätt” (polutropōs): Gud talade genom syner, drömmar, änglar, bud, symboler, ritualer och direkta profetior.

Detta påminner oss om rikedomen och komplexiteten i Gamla testamentet. Varje uppenbarelse var som en pusselbit. Men ingen del, hur viktig den än var, var hela bilden.

Tillämpning: Vi är en del av en tro som är rotad i Guds konsekventa initiativ att göra sig känd. Från Första Moseboken till Malaki var Gud inte tyst. Han förberedde världen för något större.

2. Gud har talat genom sin Son (v. 2a)

"men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son..."

Här ligger vändpunkten. Det finns en kontrast: "Men nu..." Något viktigt har hänt som kommer att förändra allt. 

a. ”I den sista tiden"

Denna fras hänvisar till den tid som invigdes av Kristi ankomst. Den "sista tiden" är inte bara de sista åren före världens undergång – de började med Jesu första ankomst och fortsätter tills hans återkomst. Vi lever i den här tiden nu.

b. ”Han har talat… genom sin Son”

På grekiska finns det ingen bestämd artikel före "Son". Det står bokstavligen, "i Son" (en huiō), vilket indikerar uppenbarelsens sätt snarare än bara budbäraren. Jesus är inte bara en talesman; Han är förkroppsligandet av budskapet. I motsats till de många profeterna som talade många partiella sanningar, talar Gud nu fullt ut och slutligen i Sonens person.

Illustration: Om Gamla testamentet var Gud som talade i fragment som stavelser eller meningar, så talar Gud i Jesus på ett fullständigt, perfekt språk - Hans Son.

3. Sju beskrivningar av Sonens överhöghet (vv. 2b–3)

I verserna 2–3 ger författaren sju majestätiska beskrivningar av Sonen för att betona hans absoluta överlägsenhet:

a. ”Honom har han insatt som arvinge till allt…”

Sonen är inte bara Guds budbärare – Han är alltings arvtagare. Detta anspelar på Psalm 2:8: "Be mig, så ger jag dig hednafolken till arvedel och hela jorden till egendom." Allt i den skapade ordningen – synligt och osynligt – tillhör i slutändan Sonen.

Tillämpning: Om vi ​​tillhör Kristus är vi "medarvingar" med honom (Rom. 8:17). Vilket häpnadsväckande privilegium!

b. ”…och genom honom har han också skapat universum.”

Sonen är inte bara arvtagaren – Han är skapelsens agent. Han fanns före tid och rum. Detta påminner om Johannes 1:3: "Allt har blivit till genom honom." Han var inte en passiv iakttagare; Han är Skaparen.

Tillämpning: Evangeliernas Jesus är densamme som sa: "Varde ljus." Detta bör väcka tillbedjan och vördnad.

c. ”Sonen är utstrålningen av Guds härlighet…”

"Utstrålningen" (apaugasma) betyder ett överglänsande. Jesus är inte bara en återspegling av Guds härlighet – Han är själva utstrålningen, ljuset som flödar från källan. Som solen utstrålar ljus, så utstrålar Sonen själva Guds väsen.

Illustration: Precis som vi inte kan se direkt på solen, utan vi ser och känner dess ljus, så ser vi Gud genom Kristus.

d. ”…och hans väsens avbild…”

Det grekiska ordet charaktēr användes för intrycket av en stämpel eller ett sigill. Jesus är den exakta, perfekta representationen av Guds väsen (hypostas). Han är inte en liknande likhet – Han är själva Guds natur i synlig form.

Kol. 1:15 – “Han är den osynlige Gudens avbild…”
Joh. 14:9 – “…Den som har sett mig har sett Fadern…”

Tillämpning: Om vi ​​vill veta hur Gud är – Hans karaktär, Hans vilja, Hans kärlek, Hans helighet – ser vi på Jesus.

e. ”…och han bär allt med sitt mäktiga ord.”

Sonen är inte bara Skaparen – Han är Upprätthållaren. Universum är inte självförsörjande. Jesus håller ihop det. Ordet "upprätthålla" (pherōn) innebär ett kontinuerligt, aktivt engagemang. Fysikens lagar existerar och fungerar därför att Kristus vill att det är så.

Tillämpning: Samme Jesus som bar korset bär också universum. Vi kan lita på att han bär oss genom vilken storm som helst.

f. ”Och sedan han fullbordat en rening från synderna…"

Här kommer vi till hjärtat av hans jordiska uppdrag: återlösning. Jesus fullbordade en rening – en term genomsyrad av Gamla testamentets offerspråk. Han undervisade inte bara eller utförde mirakel – Han tog itu med vårt djupaste problem: synd.

Han gjorde så här:

  • En gång för alla (Heb. 9:12)
  • Genom sitt eget blod (Heb. 9:14)
  • Både som präst och offer (Heb. 10:12)

Användning: Våra synder är inte bara övertäckta som Israels synder var – de är utplånade. Korset var inte en olycka eller en tragedi – det var Sonens avsiktliga handling för att försona oss med Gud.

g. ”…sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.”

Detta visar Kristi upphöjelse och fullbordade verk. I tabernaklet i Gamla testamentet fanns det inga stolar eftersom prästens arbete aldrig tog slut. Jesus satte sig ner – ett tecken på fullbordan, seger och auktoritet.

Att sitta till höger betyder:

  • Ära (Fil. 2:9–11)
  • Makt och auktoritet (1 Pet. 3:22)
  • Förbön (Rom. 8:34)

Tillämpning: Jesus är inte i himlen och oroar sig för ditt liv. Han regerar, går i förbön och håller historien i sina händer.

Teologiska teman

Låt oss dra fram några teologiska sanningar inbäddade i detta avsnitt:

1. Uppenbarelse: Kristus är Guds sista ord

Det finns ingen längre eller högre uppenbarelse än Jesus Kristus. Alla profetiska budskap, visioner och Skriften måste testas och tolkas i ljuset av Honom. Oavsett vad Joseph Smith, Jehovas Vittnen eller Muhammad säger. 

2. Kristologi: Jesus är helt gudomlig och helt mänsklig

Dessa verser bekräftar Sonens gudom, preexistens och aktiva deltagande i skapelsen, återlösningen och den slutliga härligheten. Han är inte en ängel, en profet eller en skapad varelse – han är Gud Sonen.

3. Soteriologi: Kristus ensam renar synden

Jesu offerdöd var tillräcklig och slutgiltig. Han gjorde rening, erbjöd ingen möjlighet. Korset handlar inte bara om förlåtelse – det handlar om att rena och återställa gemenskap med Gud.

4. Eskatologi: Vi lever i ”den sista tiden.”

Kristi ankomst markerar början på slutet. Historien går mot sitt utsedda mål – under Sonens suveräna styre.

Detta för med sig konsekvenser

  1. Tillbedjan – När vi förstår vem Jesus är, bör vårt svar vara tillbedjan. Han är värdig våra sånger, vår lydnad och våra liv.
  2. Förtröstan– Den som skapade, upprätthåller och återlöste universum kan hantera ditt liv. Ingenting är för stort eller litet för Honom.
  3. Proklamation – Om Kristus är Guds sista ord, får vi inte hålla honom för oss själva. Världen behöver inte bara höra ett budskap om moral, utan budskapet om den korsfäste och uppståndne Sonen.
  4. Lärjungaskap – Hebréerbrevet är skrivet till ett förföljt folk som frestas att ge upp. Dessa tre verser kallar dem – och oss – att hålla fast vid Kristus, den ojämförliga Sonen.

I tre verser målar Hebreerbrevet ett upphöjt porträtt av Jesus som rör sinnet och tänder hjärtat. Han är Guds slutliga uppenbarelse, arvtagaren till alla ting, Skaparen, utstrålningen och exakta avtryck av Guds natur, Upprätthållaren av hela skapelsen, Återlösaren från synden och den Upphöjde som sitter på tronen för evigt.

Fäst dina ögon på Honom.
Lyssna på honom.
Tillbe Honom.
Följ Honom.

Efter att ha fastställt Sonens högsta identitet och verk i verserna 1–3, övergår författaren nu till att jämföra Sonen specifikt med änglar. Detta kan verka oväntat till en början. Varför änglar?

Eftersom det judiska folket hade mycket hög aktning för änglar, särskilt i samband med att lagen gavs (jfr 5 Mos. 33:2; Apg. 7:53; Gal. 3:19). Vissa judiska traditioner upphöjde till och med änglar som mellanhänder mellan Gud och människan. Författaren vill klargöra: hur härliga änglar än är, de är oändligt under Sonen.

Vi har nu gått igenom de tre första verserna i Hebréerbrevets första kapitel. Detta kapitel fortsätter att tala om Sonen och i de kommande verserna jämförs Sonen med änglarna. Vi kommer att få se Jesu överlägsenhet mot änglarna. 

4. Överlägsen änglarna (v. 4)

“Sonen är så mycket större än änglarna som namnet han har ärvt är högre än deras.”

Den svenska översättningen har inte gjort som i flera engelska översättningar: I NIVs översättning till exempel, står frasen ”he became - han blev” men den antyder inte att Jesus var mindre än änglarna och sedan förbättrade sin status. Snarare hänvisar det till hans upphöjelse efter inkarnationen – det offentliga erkännandet av hans gudomliga status som Son efter hans uppståndelse och himmelsfärd (se Rom 1:4).

Han har ärvt ett "mer utmärkt namn" - vilket namn? Son (v. 5). Ingen ängel har någonsin kallats "son" på samma sätt. Detta sätter temat för följande verser: sju citat från gamla testamentet som visar Sonens överlägsenhet.

5. Sonen är unik i sitt sonskap (v. 5)

“Till vilken av änglarna har Gud någonsin sagt: Du är min Son, jag har fött dig i dag? Eller: Jag ska vara hans Far, och han ska vara min Son?”

a. Psalm 2:7 – “Du är min Son...”

Denna kungliga psalm talar om Davids kung, men hebréerna ser den till slut uppfylld i Kristus, den evige Sonen. "Födelsen" syftar inte på ursprunget till Jesu existens, utan till hans offentliga tronplacering efter uppståndelsen.

b. 2 Samuel 7:14 – “Jag ska vara hans far och han ska vara min son...”

Ursprungligen talat till David om Salomo, är detta löfte typologiskt uppfyllt i Jesus, den större Davids Son.

Tillämpning: Jesus är inte bara "en Guds son" som änglar eller människor kan vara metaforiskt – Han är Sonen i ett unikt, evigt förhållande till Fadern.

6. Sonen är tillbedd av änglar (v. 6)

“Men när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han: Alla Guds änglar ska tillbe honom.”

"Förstfödd" syftar här på överlägsenhet, inte födelseordning (jfr Kol. 1:15). När Sonen kom in i världen – antingen vid hans födelse, uppståndelse eller andra ankomst (grekiskan är tvetydig) – befalls änglarna att tillbe honom.

Tillämpning: Änglar tillber Sonen. Därför får vi aldrig placera änglar på samma nivå som Jesus. Om änglar tillber honom, så måste vi också göra det.

7. Änglarna betjänar—Sonen regerar (vv. 7–9)

“Om änglarna säger han: Han gör sina änglar till vindar och sina tjänare till eldslågor. Men om Sonen säger han: Gud, din tron består i evigheters evighet, och ditt rikes spira är rättens spira. Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder.”

a. Psalm 104:4 (v. 7)

Änglar beskrivs som tjänare – snabba och kraftfulla, ja, men skapade varelser som utför Guds vilja.

b. Psalm 45:6–7 (vv. 8–9)

Kontrasten är skarp. Sonen tilltalas direkt som "Gud" - ett häpnadsväckande uttalande om hans gudomlighet. Hans tron ​​är evig. Hans rike är rättfärdigt. Han har blivit smord med glädje över alla andra.

Notera: Detta är en av de starkaste bekräftelserna av Kristi gudom i Nya testamentet. Han är inte som Gud – Han är Gud.

Tillämpning: Jesu regering präglas av rättfärdighet och glädje. Han är den kung vi behöver och den kung vi tillber. 

8. Sonen är den eviga Skaparen (vv. 10–12)

“Och: I begynnelsen lade du, Herre, jordens grund, och himlarna är dina händers verk. De ska gå under, men du ska bestå. De ska alla nötas ut som kläder, du ska rulla ihop dem som en mantel och de ska bytas ut som kläder. Men du är densamme, och dina år har inget slut.”

Detta citat från Psalm 102:25–27, ursprungligen riktat till Jahve, tillämpas på Jesus. Sonen är inte bara skaparen av himlarna och jorden – han är också evig och oföränderlig.

Skapandet är tillfälligt. Den kommer att slitas ut och bytas ut. Men Sonen är för evigt. Denna vers förstärker vackert Jesu oföränderlighet (oföränderlig natur), Hans evighet och Hans suveränitet över tiden.

Tillämpning: Allt i den här världen försvinner - men Jesus finns kvar. Sätt ditt hopp till honom, inte till saker som bleknar.

9. Sonen sitter på tronen—Änglar är sända (vv. 13–14)

“Till vilken av änglarna har han någonsin sagt: Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender som en pall under dina fötter? Är inte änglarna andar i Guds tjänst, utsända för att hjälpa dem som ska ärva frälsningen?”

a. Psalm 110:1 (v. 13)

Detta är den mest citerade versen i Gamla testamentet i Nya testamentet. Det visar upphöjelsen av Messias till platsen för högsta ära – Guds högra hand. Sonen väntar inte på att vinna – Han regerar nu och väntar på den fulla manifestationen av den segern.

b. Änglar är tjänare (v. 14)

Däremot beskrivs änglar som tjänande andar, utsända för att hjälpa troende – de som ”ärver frälsning”. Deras roll är strålande, men underordnad. De tjänar; sonen regerar.

Tillämpning: Vilken komfort! Änglar tjänar Guds folk. Men ännu mer tröstande är sanningen att Sonen sitter på tronen och segrar.

Sammanfattning av de sju citaten från Gamla Testamentet

Vers

GT Referens

Framställning av Sonen

v. 5

Psalm 2:7 / 2 Sam 7:14

Unikt Sonskap

v. 6

5 Mos 32:43 (LXX) / Ps 97:7

Tillbedd av Änglar

v. 7

Psalm 104:4

Änglar är tjänare

vv. 8–9

Psalm 45:6–7

Gudomlig tron ​​och rättfärdig regering

vv. 10–12

Psalm 102:25–27

Evig Skapare

v. 13

Psalm 110:1

Kungen som sitter på tronen

v. 14

Sammanfattning

Änglar som de heligas tjänare


Slutliga reflektioner och tillämpningar

1. Tillbe Sonen som Gud

Hebreerbrevet 1 är en otvetydig uppmaning att se Jesus som helt gudomlig, upphöjd och värd att tillbe. Låt detta kapitel forma din Kristologi – din förståelse av vem Jesus är.

2. Stå fast i tron

De troende som fick detta brev stod sannolikt inför förföljelse och press att kompromissa. Hebreerbrevet 1 säger: vänd inte tillbaka. Det finns ingen större än Sonen.

3. Lita på hans överhöghet

Sonen är Skaparen, Uppehållaren, Återlösaren och den Evige Kungen. Oavsett om du går igenom svårigheter eller osäkerhet, vila i hans eviga kraft och kärlek.

4. Gläd dig åt Änglarnas tjänst, men fokusera på Sonen

Det är en tröst att veta att änglar tjänar Guds folk, men det är ännu större att veta att Sonen härskar över allt och har gjort rening för synder.

Slutsats: Fäst dina ögon på Jesus

Hebréerbrevet 1 inleds inte med instruktioner eller uppmaningar, utan med en vision av Jesus. Innan författaren utmanar oss att "akta närmare" (Hebr. 2:1), vill han att vi ska se Sonen, tillbe honom och förankra våra liv i honom.

Han är utstrålningen av Guds härlighet.
Han är den exakta avbilden av Guds natur.
Han upprätthåller allt.
Han regerar för evigt.
Han fullbordade rening för synder.
Han är överlägsen änglar.
Han är det sista Ordet.

Det finns ingen som Jesus. Därför ska vi fästa våra ögon på honom. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett delat rike kan inte bestå och den oförlåtliga synden

Kirgizistan har fått en ny religionslag

Chandler Bing Aka Matthew Perry - några tankar efter att ha läst hans biografi