Fortsätt till huvudinnehåll

Fortfarande ett spänt läge mellan Ryssland och Nato. Vad innebär detta för Ukrainas framtid?

Ryssland

Ingen har nog undgått att läsa och höra om Ryssland under de veckor som gått. Det är nog spaltmetrar som skrivits om vad som händer vid Ukrainska gränsen där källor säger att Putin har dragit fram med 100,000 trupper som han beordrat stanna vid gränsen. 

President Putin och President Biden har haft flera telefonsamtal där man försökt lösa den konflikt som uppstått. I onsdags (läs den 12 jan) möttes NATO med Ryssland i Brussels för att samtala om detta. 

För att förhindra att Ryssland ska starta krig mot Ukraina har Ryssland lagt fram ett antal krav: att NATO ska avlägsna alla trupper eller vapen som har utplacerats till länder som gick med i alliansen efter 1997, vilket skulle omfatta stora delar av Östeuropa, inklusive Polen, de före detta sovjetländerna Estland, Litauen, Lettland och Balkanländerna. Ryssland har också krävt att Nato ska utesluta ytterligare expansion, inklusive Ukrainas anslutning till alliansen, men också Sverige och Finland. NATO ska inte heller kunna genomföra övningar utan föregående överenskommelse från Ryssland i Ukraina, Östeuropa, i Kaukasusländer som Georgien eller i Centralasien. (läs mer här)

NATO kommer ju vad jag förstår inte gå med på dessa krav eftersom de säger att de inte kan hindra ett självständigt land att gå med i alliansen. 

Vad detta innebär främst för Ukraina vet jag inte men idag är det en mycket intressant artikel om de kristna i Dagen där "många fruktar en rysk invasion, och det är detta som får kristna att vilja lämna sitt hemland." 

De flesta av oss och speciellt vi i Sverige kan nog inte föreställa oss vad det innebär att vara mitt uppe i ett krig. Det är många tusen från båda sidor som dött i detta krig som sker i östra Ukraina. Tänk på alla deras familjer. Jag hörde om en ung kille som skickades till Donbass på sin militärtjänstgöring. Det dröjde inte länge förrän han blev hemskickad eftersom hans båda ben var bortsprängda. Tänk på dessa mammor och pappor som förlorar sina barn i kriget. Tänk på de barn som förlorar sina föräldrar. Flera pastorer i östra Ukraina lider förföljelse på grund av sin tro. En del av dem har flytt medan några har fått ge sina liv. Krig för aldrig med sig något gott utan endast ont. 

Om det skulle bli ett fullskaligt krig mellan Ryssland och Ukraina, som jag innerligt ber och hoppas att det inte ska bli, vad kommer Sverige att göra åt det? Kommer Sverige att skicka militärhjälp till Ukraina? Kommer vi att öppna upp våra gränser för de ukrainare som kommer att fly från sitt land? 

Vad är svaret på alla dessa frågor?

Just nu så ligger svaret till dessa frågor som i en dimma. Vi vet inte vad som kommer att ske. Jag har hela tiden trott att Putin inte skulle våga starta ett krig mot sina bröder men nu vet jag inte längre. Vi har inte svaren men jag vill än en gång uppmana oss att be för denna situation. 

Jag ber för Putin och Ryssland att de ska ha lite eftertänksamhet så att de kommer till insikt på vad som händer om de går in i Ukraina. Främst är det kanske tusentals oskyldiga som kommer att dö och ännu fler kommer att behöva fly om detta sker. 

Men jag ber också för NATO och Ukraina att de också ska få samma insikt. Det är människoliv det handlar om. 

Be speciellt för de kristna i östra Ukraina. Be om Guds beskydd över deras liv. Be att församlingarna ska bli starka och förstå den tjänst de står i. De har svaret som alla människor väntar på: Jesus Kristus, Fridsfursten. 

Ber också för att våra länder inte ska stänga våra gränser för de människor som kommer att fly om kriget kommer. 

Ps. Be också för Kazakhstan idag. Jag har hört att de kristna i staden Almaty möts idag för att be för sitt land. Vi står med dem i denna bön och ber om Guds beskydd och välsignelse över landet. 

Vy över Kiev

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är den Allsmäktige Guds Kyrka?

”Om någon då säger till er: Se här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. Jag har nu sagt er detta i förväg. Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte. Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara. Där den döda kroppen är samlas gamarna” (Matt 24:23-28).  Bakgrund Österns Blixt,  东方闪电 , dongfangshandian,  (också känd som Församlingen, den Allsmäktige Guds Kyrka, Sju Andars sekt etc.) hänvisar till en kinesisk sekt. Gruppen grundades 1989 (andra källor säger 2001) och den kinesiska regeringen säger att de har mellan 3 och 4 miljoner anhängare (Wikipedia).  De menar att Kristus återvänt till jorden under våra dagar som den inkarnerade Allsmäktige Guden, men denna gång inte som en man men som en kinesisk kvinna

De vågar tro

Du som arbetar med sjuka vet alltför väl att lidandet är något som hör livet till. Jag tänker med kärlek på alla kristna som har fått lida. Deras smärta är ett levande offer. De har lidit ödmjukt, i tysthet och i hemlighet, och deras lidanden har burits fram i bön inför vår osynlige Gud. Men samtidigt är deras lidanden den verklighet på vilken vår värld vilar - därför att utan Golgata skulle världen vara förlorad - Frantisek Lizna D en här boken som blev utgiven av EFS-förlaget 1986 berättar historien från våra bröder och systrar i Östeuropa. Här ger ett 40-tal kristna från olika samfund sina personliga vittnesbörd om deras vandring med Jesus i en region där den officiella ateismen regerade.  Författare är Phiilip Walters, forskningsledare vid Keston College och frilansjournalisten Jane Balengarth.  I predikningar, dikter, vittnesbörd och berättelser från ortodoxa, katolska, protestantiska präster och pastorer får vi lära känna hur det var att lida för sin tro under en kommunistisk o

Tack Team i Norr för allt som du har betytt för mig och tusentals andra! Team i Norr 25 år!

Den 15 augusti, 2015, kommer vi att fira Team i Norrs 25 årsjubileum i Betelförsamlingen, Rosvik! Richard Hultmar har skrivit ett utmärkt blogginlägg om detta jubileum. Här kan ni läsa det. Jag tänkte skriva något också om detta eftersom jag är så otroligt tacksam för den tid som vi fått vara en liten del av denna rörelse. Det blir nog ett ganska långt inlägg eftersom det hänt så mycket som berört oss. Jag blev med i Team i Norr i början av 1993. Jag hade varit frälst i ungefär 2 år och var så tacksam till Gud och Jan Zetterlund att jag fick vara med i teamet. Jag skulle ju hellre varit med i något av teamen som bodde i Ryssland men var glad att få tillhöra teamet med Ted Nilsson. Vi skulle ha vår bas i Rosvik, och jobba praktiskt med olika arbeten. (På påsklovet 1992, hade jag åkt med på ett läger till Kirovsk, Ryssland. Kommer ihåg hur vi precis åkt igenom den finska tullen i Raja-Jooseppi, och satt och väntade på att få gå ut genom den ryska gränsövergången. Jag