Korsets Centrala Plats
Korsets
Centrala Plats
Text:
1 Kor 15:1-11 Bröder, jag vill påminna er om evangeliet
som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, och genom vilket ni
blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller
fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro. Jag meddelade er det
allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra
synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen
enligt Skrifterna, och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv.
Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de
flesta ännu lever, medan några är insomnade. Sedan visade han sig för Jakob och
därefter för alla apostlarna. Allra sist visade han sig också för mig, som är
såsom ett ofullgånget foster. Ty jag är den ringaste av apostlarna. Jag är inte
värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling. Men genom
Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förgäves, utan
jag har arbetat mer än de alla, fast inte jag själv, utan Guds nåd som varit
med mig. Vare sig det gäller mig eller de andra, så förkunnar vi detta, och det
är detta ni har kommit till tro på.
Introduktion: Första Korinterbrevet är Paulus brev
till församlingen i Korint. Församlingen hade blivit grundad av Paulus på hans
andra missionsresa och Korintierna hade blivit frälsta genom det evangelium
Paulus predikat för dem. Paulus hade
stora utmaningar med denna församling. Först och främst var han ju inte närvarande
där alltid och även om de älskade och respekterade honom, var det svårt för
honom att snabbt konfrontera något när det uppstod problem och felaktiga läror.
I det 15 kapitlet försöker han klara
upp några problem och missförstånd som uppstått. Det hade kommit nya lärare som
övertygat många att det var onödigt att predika korsets budskap.
Paulus går på offensiven i detta kapitel,
som han egentligen gör genom hela detta brev men när vi läser detta brev ser vi
också den djupa kärlek han har för dessa människor. Han såg hur de började
avvika från sanningen som han etablerat flera år tidigare och skriver detta
brev för att få dem på rätt väg igen.
I första versen i det femtonde kapitlet
säger Paulus till Korinterna, ”Bröder,
jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och
står fasta i.” Det Paulus säger är, ”Jag kommer att påminna er om de saker
som jag förut talat med er om. Ingenting har förändrats. Jag kommer inte att
lägga till något till vad jag redan sagt. Jag kommer inte heller ta bort något
från det jag sagt förut. Om evangeliet fungerade förut så kommer det även att
fungera idag.”
Detta budskap om korset är så otroligt
viktigt att Paulus säger att ”annars var
det förgäves att ni kom till tro.” Den 3 och 4 versen förklarar kort
budskapet: Jag meddelade er det allra
viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder
enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt
Skrifterna.
Korset
är själva kärnan av vårt budskap. Det var detta budskap som apostlarna predikade:
·
Apg.
2:14ff Petrus predikan på pingstdagen
·
Apg.
4:2 Det religiösa etablissemanget blev upprörda för att Petrus och Johannes
predikade uppståndelsen från de döda.
·
Apg.
10 Hos Cornelius.
·
Etcetera
Detta grundläggande budskap ersattes
eftersom en del tyckte att det var för enkelt och skamfullt att lära ut, och
därför utformade man ett budskap som eliminerade Jesu kors, död och
uppståndelse.
Dessa falska lärare hade övertygat
många att korsets budskap inte var viktigt för frälsningen – det kanske var
därför Paulus började detta brev med ”Ty
detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss
som blir frälsta är det en Guds kraft.” (1:18).
Denna uppfattning hade gjort så att
många från församlingen i Korint hade lämnat sanningen – drivit iväg från
Kristi grund – att Jesus är själva källan till försoningen/frälsningen, och i
stället börjat förlita sig på denna världens visdom.
Paulus ville få dem att förstå att de
inte kunde acceptera denna nya lära, utan måste komma tillbaka till det han förut meddelat. De måste komma till
insikt att uppståndelsen var viktig för korsets budskap och att utan uppståndelsen, var allt de
gjorde meningslöst.
Paulus säger till Korintierna i vers 3
och 4, ”Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag
själv hade tagit emot, att Kristus dog (här har vi korset) för våra synder enligt Skrifterna, att han
blev begravd (här finns graven), att
han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna” (v 3-4).
Det budskap som Paulus lägger fram här
är själva kärnan i VÅR TRO. Utan detta, är allt meningslöst och utan mening.
Paulus ville ta dessa korintier tillbaka till den gången när han först kom till
dem. Han vill påminna dem om de ”goda nyheterna” som han först hade delat med
dem. Han vill få dem att komma ihåg hur de tog emot detta ”evangelium” och att
det budskapet var den grund som lades när församlingen planterades.
Nu hade det alltså kommit andra som
försökte bygga en annan grund och ta bort den grund som redan var lagd.
Paulus ville återetablera korsets
budskap i denna församling. Återinföra hur viktigt det var med Jesu död,
begravning och uppståndelse. Själva kärnan i deras tro. Du känner väl till att
när falsk lära kommer in i församlingen gör det inte så med full kraft så att
alla kan se det utan det kommer alltid steg för steg, så att man inte märker
det om man inte är uppmärksam.
Det finns många idag som deklarerar att
man är kristen men förnekar korset och uppståndelsen. De säger saker som, ”det
viktiga är att vi lever i kärlek och behandlar andra som vi vill bli
behandlade.” Andra säger att de tror att uppståndelsen bara är symbolisk eller
att Jesus bara uppstod andligen och inte fysiskt.
MEN Gud sände Jesus för att bli
försoningsoffret för vår synd. Vi kan älska Gud bara för att Han älskat oss först. Denna Guds
kärlek uttrycks i Jesu kors, död och uppståndelse. Det var detta som Paulus
ville ta dem tillbaka till.
Men inte bara det, Paulus ville
också försäkra sig att de inte skulle bli ett byte för falsk lära. Låt oss
titta på verserna 12-19 där Paulus fördjupar sig i hur viktigt det är med
Korsets budskap.
”Om det nu
predikas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er påstå
att det inte finns någon uppståndelse från de döda? Om det inte finns någon
uppståndelse från de döda, har inte heller Kristus uppstått. Men om Kristus inte har
uppstått, då är vår predikan meningslös och er tro meningslös. Då står
vi där som falska vittnen om Gud, eftersom vi har vittnat mot Gud, att han
uppväckte Kristus, som han inte har uppväckt, om det verkligen är så att döda
inte uppstår. Ty om de döda inte uppstår, har inte heller Kristus uppstått. Men om Kristus inte har
uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder. Då
har också de som insomnat i Kristus gått förlorade. Om vi i detta livet sätter
vårt hopp endast till Kristus, och han inte har uppstått, då är vi de mest
beklagansvärda av alla människor.”
Paulus hade nu talat om för dem att
korsets budskap var viktigt och här frågar han dem rakt ut, ”Om det nu predikas att Kristus har
uppstått från de döda, hur kan då några bland er påstå att det inte finns någon
uppståndelse från de döda?” Han var fullständigt uppriktig med dessa människor och
man kan nästan tänka att han är lite sarkastisk. Det var otroligt viktigt att
man diskuterade dessa frågor öppet för att de skulle kunna förstå hur viktigt
detta var. När Paulus kom första gången tog de emot det med öppna armar men nu
började de ifrågasätta det. Varför? Jo, för att de börjat lyssna på dessa
villolärare.
(Låt Ordet vara det som bestämmer vad
du tror – låt inte människoläror stå högre än Guds Ord. Ofta låter vi böcker om
kristen tro bestämma vad vi tror – ibland blir teologi (läran om Gud) så viktig
att vi glömmer av att läsa Bibeln och jag tror att ”för mycket studerande gör kroppen trött” (Pred. 12:12) ”för mycket
studerande av teologi – gör vår andliga människa trött.”)
Paulus fortsätter att undersöka den
villfarelse som de börjat tro på och även undervisa. Se verserna 13, och 16. ”Om det inte finns någon uppståndelse
från de döda, har inte heller Kristus uppstått.” ”Ty om de döda inte uppstår,
har inte heller Kristus uppstått.” Paulus
ifrågasätter deras logik att om
uppståndelsen inte var verklig eller inte viktig då är faktiskt Jesus död! Han
nämner detta två gånger i dessa korta verser. Jag tror att han vill att de ska
tänka efter på vad det är de börjat undervisa och tro på. Att om uppståndelsen
inte är verklig, då är de facto Jesus död!
Så fort Paulus gjort detta klart för
dem fortsätter han att förklara varför detta är ytterst befängt att undervisa
något sådant. Se verserna 14 och 17. ”Men om Kristus inte har uppstått, då är vår predikan
meningslös och er tro meningslös.” ”Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är
ännu kvar i era synder.” Vad Paulus säger här är att om Jesus är död, varför fortsätter
vi då predika? Om Jesus är död, då är ju vår tro meningslös. Om Jesus är död,
då är vi ju fortfarande kvar i våra synder och på väg till helvetet. Om
uppståndelsen inte är verklig, då är Jesus död och om Jesus är död – så är allt
vi gör som troende obetydligt och värdelöst och vi är på väg mot en evighet
utan Gud. Paulus förklarar för dem att OM det de säger är sant, då spelar det
inte någon roll hur de lever sina liv här i världen, de är redan dömda och de
kan inte göra något åt detta. Allt det de undervisade var tomma ord. Paulus
ville få dem att förstå att det som de lärde ut var en Satans lära. Han ville
få dem att förstå att utan evangelium, utan Korsets budskap finns det inte någon
lära som kan leda en människa till frälsning. Korsets budskap var det
viktigaste.
I vers 19 summerar Paulus upp detta
med, ”Om vi i detta livet sätter vårt hopp
endast till Kristus, och han inte har uppstått, då är vi de mest beklagansvärda
av alla människor.”
Paulus vill att dessa troende ska
förstå att Korsets budskap är själva kärnan i tron och att utan det är vi de
mest beklagansvärda.
Dessa människor som kommit och lärt ut
denna irrlära hade ingen substans utan denna lära var bara grundad på mänskligt
intellekt och det lämnar dem förlorade och utan hopp – deras lära förde inte
med sig någon försoning eller förlåtelse.
Paulus tvingar dem nästan att undersöka
på nytt det som lärts ut, att det är en tom lära utan substans och frälser
ingen från synd.
Slutligen
ser vi hur Paulus söker att etablera ännu en gång det fundamentala och vitala
med Korsets budskap.
”Men
nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen av de insomnade. Ty
eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom
en människa. Liksom i Adam alla dör, så skall också i Kristus alla göras
levande. Men var och en i sin ordning: Kristus som förstlingen och sedan, vid
hans ankomst, de som tillhör honom.” (v. 20-23).
Titta på hur Paulus börjar detta, ”Men nu HAR Kristus uppstått…” Paulus
lägger ut detta som en grundläggande fakta. Egentligen säger han så här, ”Nu är
det faktiskt så att ni har fel, Kristus HAR uppstått från de döda! Han lever!
Det vet jag eftersom jag mötte honom på Damaskusvägen!”
Kristus har uppstått och detta är bara
början… Han uppstod och övervann döden. Alla de som tar emot honom som Frälsare
och Herre kommer inte att hållas fången av döden utan uppstå till evigt liv!
Jesus var den förste av dessa.
Det var många som uppväckts från de
döda före Jesus men Jesus var den förste som uppstod från de döda som aldrig
kommer att dö igen. För de som följer Jesus … är inte längre döden slutet utan
en ny början. Vi vet att vi i Kristus kommer att resas upp till ett nytt liv i
Honom.
Paulus säger i vers 21, ”Ty eftersom döden kom genom en människa, så
kom också de dödas uppståndelse genom en människa.” Han säger här att synd
och död kom in i världen genom de val som Adam gjorde. När vi tittar närmare på
vad Paulus verkligen menar ser vi att mänsklig visdom och intellekt leder till
val som bara resulterar i synd och död. Det finns en tomhet i mänsklig visdom.
Adam är bevis på detta. Dessa falska lärare i Korint faller också in i denna
kategori. Men i kontrast till denna mänskliga visdom, ser vi hur uppståndelsen
kom in i denna värld – det är uppståndelse till evigt liv – genom en Man –
Jesus Kristus. Jesus överlämnade sig till Sin Faders visdom och ledning och
övervann döden. Med mänsklig visdom – kommer bara belöningen att vara synd och
död. Men när vi söker Guds visdom och överlåter oss till Kristus, får vi ta
emot en uppståndelse från död till liv som för med sig evigt liv.
Paulus förklarar i vers 22, ”Liksom i Adam alla dör, så skall också i
Kristus alla göras levande.” Alla är
bestämda att någon gång dö - Om vi inte lever när Jesus kommer tillbaka för att
hämta oss.
I vers 23 fullbordar Paulus sin
förklaring genom att göra allt klart, ”
Men var och en i sin ordning: Kristus som förstlingen och sedan,
vid hans ankomst, de som tillhör honom.
Denna föreskrift som Gud fastställt och
tagit initiativ till genom att Jesus kom och gav sitt liv för att vi skulle
kunna försonas med Gud. Vad säger denna vers om försoningen? Den säger oss att
om inte Kristus dog för oss på korset – om inte Kristus lades i graven – och om
inte Kristus uppstod från de döda så kan ingen bli försonad med Gud.
Detta var Guds plan – Jesus var den
förste av många som skulle uppstå från död till liv. Alla som tjänar och känner
Kristus kommer att uppleva uppståndelse till ett evigt liv. Alla som INTE
tjänar och känner Kristus kommer inte att uppstå till evigt liv utan Skriften
säger att de kommer att dömas till en evighet av gråt och tandagnisslan!
Paulus ville att de troende i Korint
skulle känna till och förstå att Korsets budskap var vitalt för deras
försoning.
Avslutning:
Så, vad betyder detta
för oss i denna tid? Många vill att vi ska uppdatera vårt budskap och reformera
det för att det bättre ska passa in i den tid vi lever nu. Korsets budskap är
lika offensivt och dåraktigt för världen som det var i Paulus dagar. Ett
evangelium som inte talar om Jesu död, begravning och uppståndelse – har ingen
kraft och är helt meningslös. Det är enbart mänsklig visdom och leder bara till
synd och död. Men Korsets budskap, dåraktigt för världen, leder till
uppståndelse till evigt liv för alla de som tar emot det.
Vad kan vi lära oss från detta:
·
Evangelium
är icke förhandlingsbar
·
Korsets
budskap är vitalt för VÅR TRO, utan det är den kristna tron tom och meningslös
·
Alla
budskap som inte erkänner Kristi död, begravning och uppståndelse är tom och
leder till undergång.
·
Mänsklig
visdom leder till död men Guds visdom leder till evigt liv och seger över döden.
Detta måste vi predika så mycket vi kan
till så många vi kan så fort vi kan.
Kommentarer
Skicka en kommentar