Fortsätt till huvudinnehåll

Vad är den Allsmäktige Guds Kyrka?

”Om någon då säger till er: Se här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. Jag har nu sagt er detta i förväg. Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte. Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara. Där den döda kroppen är samlas gamarna”(Matt 24:23-28). 

Bakgrund
Österns Blixt, 东方闪电, dongfangshandian, (också känd som Församlingen, den Allsmäktige Guds Kyrka, Sju Andars sekt etc.) hänvisar till en kinesisk sekt. Gruppen grundades 1989 (andra källor säger 2001) och den kinesiska regeringen säger att de har mellan 3 och 4 miljoner anhängare (Wikipedia). 

De menar att Kristus återvänt till jorden under våra dagar som den inkarnerade Allsmäktige Guden, men denna gång inte som en man men som en kinesisk kvinna, Yang Xiangbin, som också har namnet ”Blixten Deng”. Kulten föddes i Henan.  

Efter att Yang Xiangbin och hennes älskare, som också är grundare till sekten, blivit efterlysta 2001, flydde de till USA på falska pass och sökte där politisk asyl. 

Idag styr de en sekt med upp till 4 miljoner medlemmar i Kina och genom sociala medier som Facebook och Twitter. Där försöker man även rekrytera svenskar och andra icke-kineser som inte känner till vad de står för eller kanske är nya i tron och eftersom denna sekt verkar kristen så har man ingen andlig klarsyn så att man kan se att det är något som står helt emot en kristen tro. 

Går man in på dessa Facebook konton är det bara fakekonton där man lägger upp olika material från den ”Allsmäktiga Guds Kyrka.” 

Jag försökte prata med en tjej med namnet ”Hanna Jin” på Messenger och hon överöste mig hela tiden med länkar till deras material. När jag bad henne att förklara med sina egna ord och inte ge mig en massa länkar så blev hon tyst och tog bort mig från Facebook. 

Denna sekt är destruktiv. De försöker nästla sig in i en församling genom vänskap och försöker vara intresserad av församlingens tro. När de nästlat sig in så börjar de att lägga fram sina läror och även tala negativt om församlingen för att så splittring och sedan stjäla medlemmar. Vi var med om detta i en av de kinesiska församlingar där vi arbetade. En man nästlade sig in och efter ett tag hade han tagit med sig en hel grupp kvinnor från församlingen. 

Jag hörde även talas om pastorer från husförsamlingar som kidnappats och tvingats att ansluta sig till sekten. Man drogade dem och när de vaknade upp, låg de nakna i en säng med en naken kvinna och man fotograferade detta. Om pastorn vägrade att ansluta sig, så hotade man med att göra fotona offentliga. Flera församlingar har splittrats på detta sätt. 

Det går inte att undgå att se att denna sekt är på frammarsch i Sverige genom Facebook. Flera av mina kontakter på Facebook är vänner till dessa medlemmar och man kommenterar ofta deras artiklar med ”Amen”, ”Halleluja” och sådant utan att egentligen veta vad det är man kommenterar. 

Vi måste vara vakna och inte låta oss bli bedragna. Satan går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka. 

Det finns inte så mycket material på svenska om denna sekt och om jag får tid, kommer jag att skriva mer. 

Kommentarer

  1. Blev inbjuden till en "Videogudstjänst" idag, och anade oråd efter någon minut. Det var en Måns Månsson som blivit min Facebook vän, på något sätt, som bjöd in mig. Jag blockade "honom". Meddelade att den här undervisningen kommer inte från bibeln utan från lögnens fader.

    SvaraRadera
  2. Ursäkta Han som bjöd in mig på videoparty heter; Mika Månsson

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De vågar tro

Du som arbetar med sjuka vet alltför väl att lidandet är något som hör livet till. Jag tänker med kärlek på alla kristna som har fått lida. Deras smärta är ett levande offer. De har lidit ödmjukt, i tysthet och i hemlighet, och deras lidanden har burits fram i bön inför vår osynlige Gud. Men samtidigt är deras lidanden den verklighet på vilken vår värld vilar - därför att utan Golgata skulle världen vara förlorad - Frantisek Lizna D en här boken som blev utgiven av EFS-förlaget 1986 berättar historien från våra bröder och systrar i Östeuropa. Här ger ett 40-tal kristna från olika samfund sina personliga vittnesbörd om deras vandring med Jesus i en region där den officiella ateismen regerade.  Författare är Phiilip Walters, forskningsledare vid Keston College och frilansjournalisten Jane Balengarth.  I predikningar, dikter, vittnesbörd och berättelser från ortodoxa, katolska, protestantiska präster och pastorer får vi lära känna hur det var att lida för sin tro under en kommunistisk o

Tack Team i Norr för allt som du har betytt för mig och tusentals andra! Team i Norr 25 år!

Den 15 augusti, 2015, kommer vi att fira Team i Norrs 25 årsjubileum i Betelförsamlingen, Rosvik! Richard Hultmar har skrivit ett utmärkt blogginlägg om detta jubileum. Här kan ni läsa det. Jag tänkte skriva något också om detta eftersom jag är så otroligt tacksam för den tid som vi fått vara en liten del av denna rörelse. Det blir nog ett ganska långt inlägg eftersom det hänt så mycket som berört oss. Jag blev med i Team i Norr i början av 1993. Jag hade varit frälst i ungefär 2 år och var så tacksam till Gud och Jan Zetterlund att jag fick vara med i teamet. Jag skulle ju hellre varit med i något av teamen som bodde i Ryssland men var glad att få tillhöra teamet med Ted Nilsson. Vi skulle ha vår bas i Rosvik, och jobba praktiskt med olika arbeten. (På påsklovet 1992, hade jag åkt med på ett läger till Kirovsk, Ryssland. Kommer ihåg hur vi precis åkt igenom den finska tullen i Raja-Jooseppi, och satt och väntade på att få gå ut genom den ryska gränsövergången. Jag