Fortsätt till huvudinnehåll

Den dubbla utgången

Helvetet I

En serie på två undervisningar om helvetet på ”Kom och Fyll På.”

Introduktion: Jag tror att varje genuin kristen någon gång har brottats med vad som händer när vi dör. Jag kommer ihåg när min farmor som inte var en kristen dog – jag satt med henne på dödsbädden och frågade henne om jag fick be med henne och hon sa nej. För mig var detta oerhört jobbigt eftersom Bibeln säger att hon nu kommer att vara skild från Gud en evighet. Jag har ändå en förhoppning av att hon innan hon dog, ändrade sig och ropade ut till Jesus i sitt hjärta. 

De flesta av oss, tror nog att det finns en himmel där människor som följt Jesus hamnar när de lämnat jordelivet och på ett helvete, där människor som inte bekänner sig till Kristus kommer att hamna när man går in i evigheten. 

Universalism
Det finns något som man kallar universalism och den som kan indelas i flera olika typer: En del tror på ett helvete där människor kommer att luttras och renas genom eld, och när man luttrats och renats klart kommer man till Gud, andra tror inte alls på ett helvete; men det finns en sak som dessa universalister gemensamt och det är att de tror på att varje människa en gång kommer att bli frälst – en del under sitt jordeliv medan andra kommer att få oändligt många val efter döden att välja Jesus.   

Under historiens gång, så har denna lära poppat upp då och då. Nu befinner vi oss under en sådan tid i historien. Rob Bell, f.d. pastor vid Mars Hill, skrev en bok, 2011 (tror jag) som heter Love Wins. Om man ska sammanfatta denna bok, så är det att till sist kommer alla människor, kanske till och med djävulen att bli frälst. 

Jag är förvissad om att läran om helvetet är mycket viktig – Jesus talade om helvetet fler gånger än han talade om himlen. Därför är det väldigt viktigt att du och jag söker reda på vad som är sant och källan där vi söker måste vara Guds Ord. Har läst böcker som Francis Chans ”avskaffat helvete” och Stefans Swärds bok ”efter detta,” och det är bra, men den viktigaste källan måste vara Bibeln.

Egentligen skulle det ju vara bättre om helvetet inte existerade eller att människan som inte tillhör Jesus bara förintades. Det vore lättare att sova på nätterna om så var fallet. 

Francis Chan, säger i sin bok, ”Avskaffat Helvete” så här: Fram tills helt nyligen brukade jag, så fort tanken på helvetet dök upp – och tanken på att människor som jag älskar skulle kunna vara på väg dit – bara vifta bort den och tänka på något trevligare. Även om jag rent intellektuellt alltid trott på helvetet, har jag gjort mitt bästa för att inte låta läran om helvetet tränga in i mitt hjärta” (sid. 12). 

Det är just det som är det viktiga – vi måste låta detta tränga ner i vårt hjärta, om det är sant. För det betyder att människor varje sekund går in i en evighet utan Gud. Känner du till, att idag, dör mer än 40 000 människor utan att ens hört evangeliet om Jesus EN GÅNG!? 

Francis Chan säger vidare: ”Jag är rädd därför att det är så mycket som står på spel. Tänk efter – om jag säger att det inte finns något helvete, och det sedan visar sig att det faktiskt gör det, kan det innebära att jag leder människor till just den plats som jag har övertygat dem om att den inte existerar! Om jag säger att det finns ett helvete, och jag har fel, kan det innebära att jag driver människor att ägna sitt liv åt att hysteriskt varna sina nära och kära för en fruktansvärd plats som inte ens existerar! I fråga om helvetet kan vi inte kosta på oss att ha fel. Det är inte en av de läror där vi lite förstrött kan lägga fram vår syn på saken, rycka på axlarna och sedan övergå till något annat. Det är alldeles för mycket som står på spel. Alldeles för många människors liv står på spel” (sid. 12-13). 

Kommer alla människor till himlen?
Imperiet gjorde en sång under 80-talet som heter ”Alla vill till himlen…” De flesta vill nog komma till himlen men det betyder inte att alla människor kommer till himlen. 

I början sa vi att universalismen säger att ”att alla en gång kommer att bli frälsta.” 

Rob Bell säger i sin bok, Love Wins: I centrum av deras (universalisternas, min notis) perspektiv finns övertygelsen om att alla människor, om de ges tillräckligt med tid, kommer att vända sig till Gud och sedan leva i glädjen och friden i Guds närvaro. Guds kärlek kommer att smälta varje hårt hjärta, och till och med de mest ”förhärdade syndare” kommer till slut att lägga ner sitt motstånd och vända sig till Gud” (sid. 107). 

Varifrån får universalismens förespråkare sina tankar? När jag talar med vissa personer som håller sig till denna lära så är en av de bibelverser de citerar 1 Kor 15:22 Liksom i Adam alla dör, så skall också i Kristus alla göras levande. 

En man som jag har kommit i kontakt med många gånger, tar alltid upp denna vers och säger att Gud en dag kommer att göra alla människor levande i Kristus. MEN, säger denna vers verkligen att ALLA människor en dag kommer att bli frälsta? Stanley M. Horton skriver om vers 22 att det handlar om ”de som dött i Kristus, kommer att uppstå i Kristus”. Men låt oss läsa kontexten, vers 23, Men var och en i sin ordning: Kristus som förstlingen och sedan, vid hans ankomst, de som tillhör Honom. 

När vi läser båda dessa verser blir det ju klart för oss att det inte betyder att alla människor kommer att bli frälsta, utan bara de som tillhör Honom

I nästa kapitel (16:22) säger Paulus, Den som inte har Herren kär kommer att vara under förbannelse.  

Ett annat ofta citerat bibelavsnitt är Filipperbrevet 2:9-11 Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän ska böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren. 

Här ser vi att Paulus skriver att … alla knän skall böja sig… och alla tungor bekänna… att Jesus Kristus är Herren. Om man bara rycker ur några bibelverser ur ett sammanhang kan man mycket väl bygga en teologi som säger att alla människor till slut kommer att bli frälsta men om vi läser kontexten så ser vi att denna text inte talar om detta. 

Filipperbrevet 1:27-28 står det: Lev nu bara på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium, så att jag, vare sig jag besöker er eller inte, får höra att ni står fasta i en och samme ande och i ett och samma sinne kämpar för tron på evangelium utan att på något sätt låta er skrämmas av motståndarna. Det blir för dem ett tecken på att de går förlorade, men för er ett tecken på att ni blir frälsta, och det av Gud. 

Här ser vi ännu en gång när vi läser hela sammanhanget (och det är ju så vi måste läsa Bibeln), att det finns ett antingen eller, en dubbel utgång som vi brukar säga: Det är skillnad på de som håller Jesus kär och på dem som är fiender till Kristus. Vi som håller Jesus kär kommer en dag att få välkomnas in i Hans rike men de som här på jorden varit fiender till Jesu kors kommer att visas ut till en evighet utan Guds närvaro. 

Men en dag kommer ALLA knän att böja sig och vara tvungen att bekänna att det är Jesus som är den rättmätiga Kungen. 

Vad säger Bibeln om en andra chans efter döden?
Många universalister tror på himmel, helvete (skärseld) och det som de tror, står i motsats till vad de som har en evangelisk tro, är att det efter döden finns otaliga chanser att säga ja till frälsningen. 

Intressant, dock är att det inte finns några bibelverser i hela bibeln som kan styrka detta. 

Istället finns det många texter som styrker motsatsen, det vill säga, att det efter döden inte finns en chans att komma in i himmelriket. 

Hela Matteus evangelium kapitel 25 är en sådan text (nästa gång kommer vi att tala mer utifrån denna text.) Men här möter vi olika liknelser som Jesus talar om: Liknelsen om de 10 jungfrur, där 5 var förståndiga och 5 var oförståndiga. 5 hade tagit extra olja men 5 hade inte gjort det. Alla 10 var inställda att möta brudgummen (Jesus) vid hans ankomst (återkomst eftersom Jesus i sammanhanget talar om den sista tiden och tiden före hans ankomst). 5 hade alltså olja med sig medan 5 hade inte tagit med sig tillräckligt med olja. Olja är ju oftast i Bibeln symbolen för den helige Ande och kraft. Brudgummen kommer till slut och välkomnar in de 5 förståndiga men till de oförståndiga som skyndat sig iväg för att köpa olja kom försent till dess att dörren stängts säger Jesus: … Amen säger jag er: Jag känner er inte. Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer (vers 12-13). 

I slutet av samma kapitel talar Jesus om liknelsen om fåren och getterna. Jesus välkomnar in fåren in i sin Faders rike men till getterna säger han: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar. 

Idag har vi gått igenom dessa två saker: Kommer alla till himlen och kommer det att finnas en möjlighet att bli frälst efter döden? 

Jag tror att det är mycket viktigt för oss att verkligen sätta oss in i detta. Att låta denna verklighet falla ner i våra hjärtan för den kommer att hjälpa oss att göra allt vi kan för att berätta för alla de som Gud för i vår väg att det finns en Gud som älskar dem och har dött för att de skulle få liv. 

Jag vill avsluta med 2 Korinterbrevet 5:14-15 Ty Kristi kärlek driver oss, eftersom vi är övertygade om att en har dött i allas ställe, och därför har alla dött. Och han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem. 

Denna sanning måste vara en av de saker som driver oss ut på gator och torg för att berätta för alla människor om Jesus. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är den Allsmäktige Guds Kyrka?

”Om någon då säger till er: Se här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. Jag har nu sagt er detta i förväg. Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte. Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara. Där den döda kroppen är samlas gamarna” (Matt 24:23-28).  Bakgrund Österns Blixt,  东方闪电 , dongfangshandian,  (också känd som Församlingen, den Allsmäktige Guds Kyrka, Sju Andars sekt etc.) hänvisar till en kinesisk sekt. Gruppen grundades 1989 (andra källor säger 2001) och den kinesiska regeringen säger att de har mellan 3 och 4 miljoner anhängare (Wikipedia).  De menar att Kristus återvänt till jorden under våra dagar som den inkarnerade Allsmäktige Guden, men denna gång inte som en man men som en kinesisk kvinna

De vågar tro

Du som arbetar med sjuka vet alltför väl att lidandet är något som hör livet till. Jag tänker med kärlek på alla kristna som har fått lida. Deras smärta är ett levande offer. De har lidit ödmjukt, i tysthet och i hemlighet, och deras lidanden har burits fram i bön inför vår osynlige Gud. Men samtidigt är deras lidanden den verklighet på vilken vår värld vilar - därför att utan Golgata skulle världen vara förlorad - Frantisek Lizna D en här boken som blev utgiven av EFS-förlaget 1986 berättar historien från våra bröder och systrar i Östeuropa. Här ger ett 40-tal kristna från olika samfund sina personliga vittnesbörd om deras vandring med Jesus i en region där den officiella ateismen regerade.  Författare är Phiilip Walters, forskningsledare vid Keston College och frilansjournalisten Jane Balengarth.  I predikningar, dikter, vittnesbörd och berättelser från ortodoxa, katolska, protestantiska präster och pastorer får vi lära känna hur det var att lida för sin tro under en kommunistisk o

Tack Team i Norr för allt som du har betytt för mig och tusentals andra! Team i Norr 25 år!

Den 15 augusti, 2015, kommer vi att fira Team i Norrs 25 årsjubileum i Betelförsamlingen, Rosvik! Richard Hultmar har skrivit ett utmärkt blogginlägg om detta jubileum. Här kan ni läsa det. Jag tänkte skriva något också om detta eftersom jag är så otroligt tacksam för den tid som vi fått vara en liten del av denna rörelse. Det blir nog ett ganska långt inlägg eftersom det hänt så mycket som berört oss. Jag blev med i Team i Norr i början av 1993. Jag hade varit frälst i ungefär 2 år och var så tacksam till Gud och Jan Zetterlund att jag fick vara med i teamet. Jag skulle ju hellre varit med i något av teamen som bodde i Ryssland men var glad att få tillhöra teamet med Ted Nilsson. Vi skulle ha vår bas i Rosvik, och jobba praktiskt med olika arbeten. (På påsklovet 1992, hade jag åkt med på ett läger till Kirovsk, Ryssland. Kommer ihåg hur vi precis åkt igenom den finska tullen i Raja-Jooseppi, och satt och väntade på att få gå ut genom den ryska gränsövergången. Jag