Fortsätt till huvudinnehåll

Min drömförsamling

Den här predikan höll jag för vår rysktalande församling för ett antal år sedan. Mycket har hänt sedan dess och för ungefär 4 månader sedan kunde vi installera ett nytt pastorspar i den församlingen. Alexander och Ljudmila heter det nya paret som nu leder församlingen. De har tre små barn.  

Min dröm församling  

 

Introduktion: Vi är gjord för att drömma och jag tror att när vi slutar drömma och ha visioner så slutar vi att leva ett produktivt liv. Det står i Psaltaren 37:3-5 Förtrösta på HERREN och gör det goda, bli kvar i landet och sträva efter trofasthet. Ha din glädje i HERREN, han skall ge dig vad ditt hjärta begär. Överlämna din väg åt HERREN, förtrösta på honom, han skall göra det. Här står det "förtrösta på HERREN," "ha din glädje i HERREN," och "överlämna din väg åt HERREN." Jag tror att du och jag har begär, önskningar i våra hjärtan som vi vill se uppfyllda. Jag talar inte om köttsliga begär utan önskningar som är efter Guds vilja. Till exempel: Gud vill ge dig en hustru/man att dela livet med. Eller: Han har kallat dig för ett syfte här på jorden. Dessa är saker som vi drömmer om och Gud vill ge oss vad våra hjärtan begär. 

 

För att dessa önskningar eller begär skall bli uppfyllda krävs det av oss att vi 1. förtröstar på Honom. 2. Gör gott. 3. Är trofast där vi befinner oss just nu. 4. Ha vår glädje i Gud och i ingenting annat. 5. Överlåter vårt liv till Gud och förtröstar på att Han kommer att utföra arbetet. 

 

För några år sedan plockade USA ut ett basket lag med alla de bästa spelarna för att de skulle vinna OS. De kallade detta lag för "dream team" och detta lag var verkligen vad varje tränare kunde önska sig. De krossade allt motstånd och vann OS guld utan att förlora en enda match under hela turnerningen. Jag har en dröm om en församling som går ut och krossar allt motstånd och gör vad den är här för att göra och det är vad denna predikan handlar om. Kanske du tycker att jag drömmer för mycket men jag tror inte det. Jag är helt övertygad om att detta är vad en församling skall vara och det är självklart att församlingen är mycket mer än vad jag kommer att kunna tala om idag. Detta är bara en bråkdel utav vad en sann församling skall vara och det är kanske bara ett skelett som jag målar upp idag. Någon annan gång kommer vi att ge mer kött på benen och gå igenom detta mer ingående. Idag vill jag bara "drömma" tillsammans med er. 

 

"Jag har en dröm" sade Martin Luther King i sitt berömda tal den 28 augusti 1963 i Washington. Hans dröm var att en dag det inte skulle finnas någon diskriminering mellan raserna i Amerika. " Efter hans död kom det till en lagändring som gjorde alla raser likvärdiga. Hans dröm gick i uppfyllelse och jag tror att med mycket arbete så kan den här drömmen som jag har att gå i uppfyllelse. 

 

Gud har gett oss en vision som är uppdelad i 4 punkter:

1. Ett bönens hus för alla folk
2. En fristad: Jesus är fristaden och när människor kommer hit skall de finna Jesus och ingen eller ingenting annat. 
3. En plats av upprättelse: många utav de som kommer hit är i behov utav upprättelse; från övergrepp, alkohol, -narkotika beroende, depression osv, församlingen skall vara en plats där de får upprättelse, förlåtelse, helande.
4. Ett träningsläger: Församlingen skall vara en plats där människor hittar syftet med sitt liv, sin kallelse. Där de blir tränade att gå ut i segerrik strid för Herren.
 

Apg 2:41-47 De som då tog emot hans ord döptes, och så ökade antalet lärjungar den dagen med omkring tre tusen. De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brötsbrytelsen och bönerna. Och fruktan kom över alla, och många under och tecken gjordes genom apostlarna. Alla troende var tillsammans och hade allting gemensamt. De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde. Varje dag var de endräktigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och höll måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. De prisade Gud och var omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.

 

I Nya Testamentet och främst i Apostlagärningarna och Paulus brev läser vi om den första församlingen. Det står att Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta. Jag har en dröm att vår församling en dag skall ökas varje dag med människor som får möta Jesus och får sina liv förvandlade. 

 

Men för att detta en dag skall bli en verklighet måste vi bygga rätt. I en utav verserna vi läste står det att lärjungarna höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen. Gemenskap är en grundsten som vi måste bygga på i vår församling. 

 

United församlingen i Malmö som är en utav Sveriges starkast växande församlingar berättar om att de i början utav församlingsstarten inledde en djupare form av gemenskap inbördes. De ville bygga en exemplifierande gemenskap dem emellan. Men de ville inte leva isolerat, utan umgås brett med grannar, arbetskamrater, studiekamrater och vad de hade omkring dem. De ville göra det helt öppet och ärligt, och inte bara visa en stark fasad som det ofta har blivit inom frikyrkan. Deras liv skulle vara den huvudsakliga plattformen. Inte med baktankar så att alla ses som "frälsningsobjekt," men med övertygelse om att ett sant kristet liv lockar människor när det visar sig på middagar, under fotbolls matcher, i föreläsningssalar, och varhelst det än tar sig. 

 

Sann kärlek leder alltid till konkret handling. Sann kärlek snackar inte bara, den handlar.

 

Det fanns alltid 3 olika typer utav personer runt Jesus: Lärjungar som gjorde vad de kunde men misslyckades ibland, syndare som inte fick riktigt ordning på livet och fariseer som ägnade tid för att hitta något de kunde sätta dit Jesus för. 

 

Jag drömmer om att vår församling skall vara en plats som är öppen för alla. Att alla som kommer innanför dessa dörrar skall bli omfamnade med Guds kärlek. "Så många som du kan omfamna med din kärlek, så stor blir din församling," John Avanzini.  

 

Jesus bad i Johannes evangelium 17:20-23 "Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig. Detta är det största beviset att någonting har skett i oss genom frälsningen; att vi har kärlek inbördes och till alla människor. 

 

1Johannes 2:7-11 Mina älskade, det är inte ett nytt bud jag skriver till er utan ett gammalt som ni har haft från början. Detta gamla bud är ordet som ni har hört. Ändå är det ett nytt bud jag skriver till er. Detta är sant i honom och i er, eftersom mörkret viker av och det sanna ljuset redan lyser. Den som säger sig vara i ljuset och hatar sin broder är ännu kvar i mörkret. Den som älskar sin broder förblir i ljuset, och i honom finns inget som leder till fall. Men den som hatar sin broder är i mörkret och vandrar i mörkret. Han vet inte vart han går, ty mörkret har förblindat hans ögon. I dröm församlingen finns det inget hat till brodern/systern utan där finns det bara kärlek och omtanke. 

 

Jag drömmer om att människor från alla världar skall finna sin plats här: Inte bara från olika nationer men från olika nivåer i samhället; plugghästar, gothic, hip hopare, medelålders, ungdomar osv., alla ska de känna sig hemma hos oss. 

 

Idag så är det så att det är många människor som har en längtan efter Gud och skulle gärna ta emot Honom i sitt hjärta. Men det som hindrar dem är att det finns ingen som talar med dem om Honom. De skulle gärna lämna sitt liv i världen ifall de mötte den verklige Kristus. Men ofta, så istället för att attrahera dessa människor så gör församlingen något helt annat. 

 

Jag lyssnade på en predikan i veckan där pastorn talade om en liknelse om en bensin mack för 30 år sedan och en bensin mack idag (I Sverige). När man kom in i en bensin mack på -70 talet i Sverige så var det första man mötte en lukt blandat av olja, bensin och iron. Ofta var det män i blåställ som såg ut som om de hade svalt en citron. Man gjorde det man behövde och gick därifrån. Idag, så är det en helt annan sak när man kommer till en bensin mack i Sverige. Det första man möter är lukten av kanelbullar och kaffe. Idag så är det både män och kvinnor som arbetar där och istället för sura miner så möts man av ett stort leende och det är nästan så att man vill stanna kvar där en stund för att prata för man känner hemtrevnad och värme.

 

Vår församling måste vara en plats där folk känner lukten utav kanelbullar och kaffe, eller kanske av mammas köttfärsbiffar med potatis :). En plats där man möter ett leende och ett handslag. En plats där man känner hemtrevnad och där man inte vill gå därifrån eftersom man känner sig "hemma."

 

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.Ofta när vi talar om världen så talar vi om världen i ordalag som att vi måste fly den, lämna den, och att vi får inte älska den för om vi gör det så finns inte Guds kärlek i oss. När vi talar om världen i dessa ordalag så talar vi om denna världens system och denna världens sätt att leva. Men denna värld betyder också de människor som bor i denna värld. 

 

2Kor 5:14-15 Ty Kristi kärlek driver oss, eftersom vi är övertygade om att en har dött i allas ställe, och därför har alla dött. Och han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem.

 

Tyvärr är det så att människor som kommer till församlingen ofta vänder i dörren eftersom de inte blir emottagna på ett rätt sätt. Istället för att möta kärlek får de ofta höra hur de skall vara och vad de inte får göra. Homosexuella för höra att "det får man inte vara om man är kristen." Så, vi räknar med att de "ska vara som oss" innan de ens har mött Jesus. Det står om Jesus att syndare och skatteindrivare var tillsammans med Honom. Varför? Jo, därför att de kände sig älskade. 

 

När personer kommer hit ska de inte känna sig utanför utan inkluderad. Med inkluderad menar jag älskad, omfamnad, talad med, känna sig älskad. De ska genast känna sig hemma. 

 

Det finns en församling i USA som har som vision "inklusion," med betydelsen att de välkomnar alla oavsett religion, läggning och de behöver inte göra bättring. Nej, alla syndare är välkomna hit och vara med på mötena och få möta Guds kärlek. Men Guds kärlek har alltid med sig konsekvenser. När vi tar emot Jesus i våra hjärtan betyder det att vi blir nya skapelser. Vi tillhör inte längre oss själva utan vi överlåter herraskapet till Honom. Vi förvandlas från syndare till frälsta syndare. Vi går från mörker till ljus. Från mörkrets rike till Guds rike.

 

Jag vill attt den ensamme, ledsne, psykist instabile, narkomanen, alkoholisten, skilsmässobarnet, homosexuelle, kommer hit och får möta Jesus och bli förvandlad. Jag är fullt viss om att ifall vi blir en sådan församling så kommer vi att växa. 

Vi måste vara en församling där folk kan vara sig själva. Där vi inte bär några masker eller målar upp fasader. "What you see is what you get." Nothing else. Ibland hör man saker som att kristna vågar inte tala med sina kristna vänner om hur det egentligen är eftersom ifall man gör detta så blir man hånad eller känner sig mindre värd. Därför så är man mer öppen för sina okristna vänner. Så här får det inte vara vänner, vi måste vara ärliga människor som är riktiga vänner.  

 

Vi ska vara lyssnare – inte bara de som talar. Ibland är det så att en person behöver någon att bara få prata med. Att få prata ut sig. Lätta på hjärtat. De vill inte höra en predikan eller få förslag utan bara någon som lyssnar. En axel att lägga sitt huvud. 

 

Mark 10:45 Ty Människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.

 

Vi ska vara tjänare, inte de som blir betjänade. Vi ska sluta att vara egoistiska när vi bara tänker på oss hela tiden och tänka mer på andra. Vi ska vara redo att ge våra liv för våra vänner. Detta betyder att vi ger människor vår tid, våra öron, våra pengar om det behövs. 

 

Matthew Barnett fick inte genombrott i Los Angeles förrän han förstod att han var där för dem och inte tvärtom. Idag har de fler än 10.000 medlemmar. 

 

2Kor 4:5 Vi predikar inte oss själva, utan Jesus Kristus som Herren, och oss som era tjänare för Jesu skull.

 

Vi ska räkna oss som tjänare och inte som herrar. Jesus och Paulus räknade sig som tjänare. 1Kor 10:33 säger Paulus, Själv försöker jag i allt foga mig efter alla och söker inte mitt eget bästa utan de mångas, att de skall bli frälsta.” Låt oss vara som dem och söka det bästa för alla andra istället för oss själva. Tjäna istället för att bli betjänad.

 

Det finns så mycket som jag drömmer om att vår församling skall vara. 

− Starka hemgrupper som delas flera gånger per år.
− Dop varje månad
− Folk blir frälsta varje vecka både i församlingens möten men också i hemgrupper, och andra platser där vi befinner oss.
− Församlingen skall vara en plats där bön hörs för nationer och folkslag. 
− Vår församling ska vara en församling som arbetar tillsammans med den inhemska församlingen och hjälper den att växa och bli stark. 
− Människor som var totalt sårade blir upprättade. Narkomaner blir befriade och alkoholister likaså. Psykiskt sjuka kommer ut i frihet. Personer som har blivit utsatt för övergrepp när de var små blir befriade och hjälper andra att komma ut i frihet. Från att ha varit svaga blir de starka.
− Människor blir hjälpta att se sin kallelse och gåvor och hjälpta att komma ut i dessa. 
− Bibelskola
− Missionsskola
− Församlingen utrustar och sänder ut missionärer. 
− Dans och drama grupper
− Flera lovsångsteam

 

 

 



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De vågar tro

Du som arbetar med sjuka vet alltför väl att lidandet är något som hör livet till. Jag tänker med kärlek på alla kristna som har fått lida. Deras smärta är ett levande offer. De har lidit ödmjukt, i tysthet och i hemlighet, och deras lidanden har burits fram i bön inför vår osynlige Gud. Men samtidigt är deras lidanden den verklighet på vilken vår värld vilar - därför att utan Golgata skulle världen vara förlorad - Frantisek Lizna D en här boken som blev utgiven av EFS-förlaget 1986 berättar historien från våra bröder och systrar i Östeuropa. Här ger ett 40-tal kristna från olika samfund sina personliga vittnesbörd om deras vandring med Jesus i en region där den officiella ateismen regerade.  Författare är Phiilip Walters, forskningsledare vid Keston College och frilansjournalisten Jane Balengarth.  I predikningar, dikter, vittnesbörd och berättelser från ortodoxa, katolska, protestantiska präster och pastorer får vi lära känna hur det var att lida för sin tro under en kommunistisk o

Tack Team i Norr för allt som du har betytt för mig och tusentals andra! Team i Norr 25 år!

Den 15 augusti, 2015, kommer vi att fira Team i Norrs 25 årsjubileum i Betelförsamlingen, Rosvik! Richard Hultmar har skrivit ett utmärkt blogginlägg om detta jubileum. Här kan ni läsa det. Jag tänkte skriva något också om detta eftersom jag är så otroligt tacksam för den tid som vi fått vara en liten del av denna rörelse. Det blir nog ett ganska långt inlägg eftersom det hänt så mycket som berört oss. Jag blev med i Team i Norr i början av 1993. Jag hade varit frälst i ungefär 2 år och var så tacksam till Gud och Jan Zetterlund att jag fick vara med i teamet. Jag skulle ju hellre varit med i något av teamen som bodde i Ryssland men var glad att få tillhöra teamet med Ted Nilsson. Vi skulle ha vår bas i Rosvik, och jobba praktiskt med olika arbeten. (På påsklovet 1992, hade jag åkt med på ett läger till Kirovsk, Ryssland. Kommer ihåg hur vi precis åkt igenom den finska tullen i Raja-Jooseppi, och satt och väntade på att få gå ut genom den ryska gränsövergången. Jag

En ukrainsk hjältinna

  I går fick jag ett samtal från Irina (He Ping). Som vanligt var det glada tillrop och tacksamhet till Gud som formligen sprutade ut från henne. Patrick! Pastor! Patrick!  Först vill jag bara berätta för er litegrann om denna färgstarka kvinna. Gud hade lagt Kina på hennes hjärta när hon var 17-18 års åldern. Men hur skulle hon, som kommer från en liten by i centrala Ukraina få en möjlighet att flytta till Kina? Efter nästan 10 år hörde hon talas om en missionskonferens som vi höll i Vladivostok. Hon skrev och frågade om hon fick komma. "Självklart," sa vi. Vi kände ju inte till hennes situation. Det visade sig att hon inte hade några pengar för att köpa en tur och retur biljett från Kiev-Vladivostok. Då sålde hon mycket av sina tillhörigheter men det saknades fortfarande pengar. Då gav hennes bästa vän henne 100$. Till slut kunde hon köpa en biljett men det räckte endast till biljett, Kiev - Moskva, Moskva - Vladivostok.  För att göra en lång historia kort, (hon håller på a