Helvetets vara eller inte vara.
Skrev en replik på Stig OE Hedmans artikel som publicerades på Dagens debattsida, men den blev för lång och därför publicerar jag den här i stället.
Stig OE Hedman har skrivit en artikel som han kallat "Jesu
försoningsverk är allomfattande." Han avslutar sin artikel med
"Evangeliet är ju faktiskt glatt och pekar mot en total seger."
Evangeliet är verkligen glatt men man måste tillägga "för dem som tar emot
evangelium." Det Stig skriver är ju ingenting nytt.
Denna lära som lär att
alla människor till syvens och sist kommer att bli frälsta är en av de mest
farliga läror som försöker smyga sig in i församlingen lite då och då. Den
första som försökte få in denna lära var en man vid namn Origen (ca. 185-254
AD), och även nu genom pastorer som Rob Bell och andra. Det finns
universalister som hoppas att Gud till slut ska frälsa alla. Sedan finns
det dogmatiska universalister som tror att Kristus är enda
vägen till Gud men tror att bibeln lär att alla människor kommer att bli
frälsta. Dessa tror att människorna kommer att få en eller flera chanser att
efter döden bli frälsta.
Som missionär så möter
jag ofta dessa tankegångar och måste säga att det är en av de större
stötestenar som hindrar människor att gå ut och fullfölja missionsbefallningen.
Om människor inte är förlorade utan Kristus, om inte helvetet är en verklighet
och människor får ytterligare en chans att efter döden välja Jesus då behöver
man ju egentligen inte gå ut och predika evangelium.
Ingenstans i bibeln
finner man något löfte om att människan kommer att få en chans att efter döden
välja Jesus. Istället hittar vi ställen som helt stänger dörren för en sådan
här tankebana.
Lukas 13:22-30 På
sin väg till Jerusalem gick Jesus genom städer och byar och undervisade. Någon
frågade honom: ”Herre, är det bara få som blir frälsta?” Han sade till dem:
”Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Ty många, säger jag er, skall
försöka komma in men inte kunna det. När husets Herre har stigit upp och stängt
porten och ni står utanför och bultar och säger: Herre, öppna för oss, då skall
han svara er: Jag vet inte varifrån ni är. Då skall ni säga: Vi åt och drack
när du var med, och du undervisade på våra gator. Men han skall svara er: Jag
vet inte varifrån ni är. Gå bort ifrån mig, alla ni som bedriver
orättfärdighet. Där skall ni gråta och skära tänder, när ni ser Abraham, Isak
och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike medan ni själv är utdrivna. Och
människor skall komma från öster och väster, norr och söder och ligga till
bords i Guds rike. Och se, det finns de som är sist som skall bli först, och de
som är först som skall bli sist.”
Här säger Jesus
faktiskt att dörren till himlen är låst för dem, det finns ingen mer chans att
komma in utan de får gå till en plats där det är gråt och tandagnisslan. För de
som följer Jesus så väntar evigt liv i Guds närvaro men för de som inte följer
Honom väntar bara straff.
I historien om Lasarus
och den rike mannen (Lukas 19:19-31) läser vi om att den rike mannen plågas i
helvetet och försöker få Lasarus att komma över och svalka av honom, men det
gick inte. Inte heller kunde Lasarus skickas tillbaka för att varna hans bröder
men Abraham sade, ”De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna
till.”
Johannes 3:36 Den
som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet,
utan Guds vrede blir kvar över honom.
Jag kan inte grekiska
men vad jag förstår så är orden ”blir kvar” det grekiska meno och
när det hänvisar till tid som här så har det betydelsen ”fortsätta att vara,
inte förgå, att förbli”.
I Matteusevangelium 25
berättar Jesus liknelsen om fåren och getterna. I vers 46 säger han, ”Och
dessa skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt
liv.”
Det grekiska ordet för
”evigt” är aionios och i ordet aionios betyder ”utan början
och utan slut”, ”det som alltid varit och alltid kommer att vara”, ”utan
början” och ”utan slut, evigt.” Om vi säger att helvetet inte är evigt då kan
ju inte heller himlen vara evig, eller hur? Men nu tror vi ju att den som tror
på honom får evigt liv (Joh 3:16) därför måste vi också tro att straffet är
evigt.
Jesus talade mer om
helvetet än om himlen. I Matteus evangelium 7:13 sade han: Gå in genom
den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till
fördärvet, och det är många som går fram på den. Jesus var helt
fokuserad på att frälsa själar och inte att försvara känslor. Det grekiska
ordet för ordet fördärv är apoleia och hänvisar till ett
”fördärv som leder till evig misär i helvetet.”
2 Tess 1:6-10 Här
talar Paulus om vad som händer när Jesus kommer tillbaks. I vers 9 står
det, Dessa skall bli straffade med evigt fördärv, bort från Herrens
ansikte och hans härlighet och makt.
Här står det alltså på
grekiska aionios apoleia som alltså betyder evigt fördärv.
Augustus sade, ”Våra vänner som längtar att få bort evigt straff borde sluta
argumentera mot Gud och istället lyda Guds bud innan det är för sent” (Augustus
– City of God).
Gud är en rättvis
domare och därför måste Han döma oss rättfärdigt. Bibeln säger att vi alla är
syndare (Romarbrevet 3:23) och är på väg mot ett evigt fördärv. Men om vi
åkallar Herren Jesus Kristus blir vi frälsta (Rom 10:13). Detta är EVANGELIUM.
I Romarbrevets 10
kapitel vers 14-15 läser vi att en människa FÖRST måste höra talas om Jesus
innan de kan åkalla Honom. De som hör evangelium men inte tar emot det är
förlorade (Joh 3:16-18, Mark 16:15-16). Men vi förstår också om vi läser
innantill att även de som INTE HÖRT är förlorade eftersom de också är syndare
och Gud måste döma synden.
Om det är så att för
vissa dömer Gud synden och för andra ifall de hört evangelium eller inte
betyder det att Gud inte är en rättvis domare. Om detta är sant borde vi kalla
hem alla missionärer så att de som idag inte hört evangelium får en chans efter
döden att välja Jesu förlåtelse. Då måste vi också fråga oss själva varför
Jesus gav oss missionsbefallningen? Varför gav Paulus och apostlarna sina liv
för detta? Varför är det så många missionärer som dött för att ge de onådda
evangelium?
En god vän till vår
familj berättade om sin mors syster som arbetade som missionär i Kina. Hon
betjänade ett barnhem på 50 talet och en dag kom polisen och tog pastorn, en lärare
och denna kvinna till stationen. De gav dem ett ultimatum att avsäga sig
Kristus eller dö. Läraren gjorde detta och fick gå fri men pastorn och denna
svenska kvinna vägrade. De blev då dödade. Var det värt det? Ja, jag tror att
det var värt det. En kyrkofader sade att ”martyrernas blod är evangeliets
utsäde.”
Gud vill att alla
människor skall bli frälsta och komma till tro på sanningen. Idag finns det 495
olika folkslag (inte officiellt) i Kina. 405 utav dem är onådda idag. Tänk
också på Indien, Kambodja, Thailand, Mellanöstern, Nordafrika, Sverige, osv. Om
vi fortsätter att predika denna universalism så kommer det dröja innan de får
höra evangelium. För inte så många år sedan sände Sverige ut fler missionärer
än alla andra länder efter USA, tänk om vi kunde få tillbaks missionsivern
igen.
Patrick Ölund
Kommentarer
Skicka en kommentar